Kommentar: Socialdemokratiet vælger ikke regionsrådskandidat gennem Lokalavisen
Din opbakning til Ole Sønderskov Hansen er værdsat, men valg af regionsrådskandidat sker ved generalforsamlingen, ikke i avisspalter, skriver formand for Socialdemokratiet i Syddjurs, Jan Bruno Jensen, til lokalredaktøren
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Kære Lars Norman Thomsen,
Først en stor tak fordi du kan se det store potentiale i Socialdemokratiet i Syddjurs´s byrådsmedlem. Jeg kan læse med stor glæde i vores lokale avis, at du mener, at Ole Sønderskov Hansen bør stille op til det kommende valg til regionsrådet til næste år. Tak for dit gode råd og de pæne ord om vores byrådsmedlem, men jeg må oplyse dig, at et valg af kandidat til regionsrådet ikke kommer til at ske gennem din avis.
Jeg skal medgive, at du har ret på nogle punkter. Jeg skal være den første til at medgive, at Ole Sønderskov Hansen er et meget dygtigt byrådsmedlem, som altid er forberedt til de møder, han deltager i, både i udvalg, byrådsmøder og selvfølgelig også i gruppemøder m.m. Jeg kan også se, at han kunne være et godt emne til at være regionsrådskandidat, men jeg ser også flere andre gode medlemmer, som også ville være gode kandidater til regionsrådet – ingen nævnt ingen glemt.
Du har også ret i, at hvis vi i Syddjurs skal have en repræsentant i regionsrådet, skal det nok være en socialdemokrat, som vil kunne opfylde dette ønske. Men som du selv skriver, er de personlige stemmer meget vigtige for en lokal kandidat, men du har ret i at dette ikke bør være umuligt.
Vi i ledelsen af Socialdemokratiet i Syddjurs er selvfølgelig meget opmærksomme på disse udfordringer og muligheder. Men det er vores medlemmer, som i sidste ende bestemmer, hvem der skal være vores kandidat, og på hvilken placering disse skal have på kandidatlisten til regionsrådet.
Dette vil ske i vores Djurslands kreds (som har Norddjurs og Syddjurs som medlemmer). Dette vil finde sted til kredsens generalforsamlingen til foråret 2025. hvor hvert enkelt medlem har mulighed for at stemme på en kandidat men også mulighed for selv at stille op som kandidat.
Dermed er det ikke mig eller dig (hvis du var medlem, hvilket du ikke er), men alle vores medlemmer, som har det sidste ord.
Det er dog dejligt, at du tænker på os og anerkender de gode politikere, vi har i Socialdemokratiet. Og tak for dine råd i en uge, hvor der måske ikke sker så meget på det politiske plan.«
Lokalredaktøren svarer:
»Kære Jan Bruno Jensen,
Tak for dit indlæg. Alle de ting, du nævner om formalia i Socialdemokratiet, kender jeg til hudløshed. De bekræfter kun, at det heller ikke bliver i denne omgang, at Socialdemokratiet i Syddjurs bliver repræsenteret i regionsrådet.
Lukketheden i partiet og den manglende vilje til at tale varmt om en kandidat i det åbne rum er så lidt befordrende for at få markedsført en socialdemokrat i rette tid, at tiden er forpasset, når I får meldt en kandidat ud.
Jeg har det med jeres måde at vælge kandidater på, som ham der forleden skulle med toget fra Roskilde Station og pludselig opdagede, at toget var kørt, fordi han stod med køreplanen for 2023.
Hvis man virkelig vil til fadet, så duer gamle køreplaner ikke.
Synd at I forpasser en god chance, når nu jeres egen Lars Møller i Norddjurs og den snart forhenværende Venstre-politiker i Syddjurs, Claus Wistoft, ikke vil tage en for Djursland og stille op til regionsrådet som det stærkeste makkerpar til dato.
Et andet oplagt bud, SF’s Kirstine Bille, vil heller ikke, så banen var - jeg skriver i datid - kridtet op til Socialdemokratiet i Syddjurs, men hvad nytter det, når kridtmaskinen tilsyneladende er låst inde?
Med venlig hilsen, Lars Norman Thomsen, Lokalredaktør.«