Fortsæt til indhold

Lokalredaktørens kommentar skaber unødvendig forvirring

Lokalredaktøren burde have inkluderet fakta om reglerne for nystiftede partier til kommunalvalg. Se svar i bunden af indlæg.

Debat
Ebba Grethe MøgelvangTidligere byrådsmedlem for Dansk Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Ugens kommentar vil jeg påstå minder om H.C. Andersens historie om ”1 Fjer der blev til 5 Høns”, hvor rygterne, der bringes til torvs, bliver mere og mere farverige og spændende for hver gang, den bliver fortalt. Redaktørens fejlslagne kommentar i denne uges Adresseavis viser en sammenblanding af flere emner, som ender med en rodet historie baseret på gisninger og manglende fakta.

De etablerede partier, som er i byrådet og nogle har været repræsenteret i byrådet i Syddjurs Kommune (DF, LA), har på initiativ fra Venstre og Konservative aftalt at mødes en aften i november for at snakke sammen om næste års kommunalvalg, og hvordan man sammen kan arbejde for at få en blå borgmester. Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har siddet i byrådet, alt imens Danmarksdemokraterne er etableret parti via plads i Folketinget. Derfor er det denne gruppe, der har aftalt et foreløbigt første møde omkring et samarbejde i et muligt valgforbund frem mod næste års KV25 valg.

Det er således helt efter bogen omkring registrerede partier til KV25 valg, som kan danne grundlag for samarbejde. Jeg undres over, hvordan sådan et møde mellem partier kan give anledning til sådan en vandrehistorie om Venstre og Dansk Folkeparti om Wistoft og Dalgaard fra KV17.

For heldigvis taler vi jævnligt sammen, på trods af at DF ikke sidder inde i denne byrådsperiode

Mig bekendt har vi altid samarbejdet i den blå side af byrådssalen, og KV17 gav ikke nok blå stemmer til en blå borgmester. De tal kan alle såmænd selv slå op, hvis man lever i fortiden. Jamen, jamen altså siger jeg bare, kan avisen ikke snart se fremad, vi andre er kommet videre.

For heldigvis taler vi jævnligt sammen, på trods af at DF ikke sidder inde i denne byrådsperiode. Derfor er det heller ikke hverken usædvanligt eller raketvidenskab, at vi fra DF mødes med Venstre og Konservative, dem var jeg sammen med både i maj og oktober måned. Men fordi vi mødes til uformelle samtaler, er det ikke ensbetydende med, at avisen eller andre skal orienteres om, hvem man drikker en kop kaffe og spiser kage sammen med.

Det handler ikke om, at nogle ikke inviteres, for netop vores lokalredaktør burde lige have skrevet fakta med ind i kommentarboksen omkring reglerne for et nystiftet parti til kommunalvalg. Regler vi andre ikke har fabrikeret. Jeg undres over, hvis ærinde han går (redaktøren).

Nyt parti/kandidatliste kan 9 uger før valgdagen blive registreret hos kommunen, forudsat man har 25 skriftlige stillere, som også skal godkendes hos valgbarhedsnævnet i kommunen. (Reglerne om opstilling om kandidatlister findes i de kommunale og regionale valglovs §§19-27.)

Da Velfærdslisten endnu ikke er et registreret parti, er der intet odiøst i, at de ikke er inviteret, for det er de etablerede partier, der har valgt at mødes til en helt uformel snak om det ”politiske landskab”, som det ser ud lige nu. Demokratiets spilleregler, som jeg respekterer, er naturligvis, at alle kan stifte et nyt parti, så man må måske blot vente på, at formalia er registreret.

Blå blok er i øjeblikket repræsenteret i byrådet af Venstre og Konservative, og de har inviteret os andre til et uformelt møde. Dansk Folkeparti er altid åben for samtaler om samarbejde, så vi kan stå sammen frem mod KV25. Derfor takkede vi naturligvis ja. Vores parti skal koncentrere sig om at blive genvalgt og få plads i byrådet igen.

Sidste valg viste, at vi har vælgeropbakning, da vi manglede ganske få stemmer på valgnatten. Vi arbejder hårdt på at blive en del af det politiske fællesskab i byrådet igen. Derfor er det dejligt, vi kan være en del af det blå fællesskab frem til valget 2025.

Hvad andre siger og gør, er ikke mit partis opgave at bruge tid og kræfter på. Dansk Folkeparti skal selv ud at finde 25 stillere til KV25, udover kandidater til listen.

Den vil blive indleveret efter reglerne, ganske som eventuelt valgforbund vil blive afleveret til rette tid. I Dansk Folkeparti er vi som altid åbne og positive og arbejder for borgernes ve og vel, og interesserede kandidater og medlemmer hilses altid velkommen med en opringning fra formanden.«

Lokalredaktøren svarer

Kære Grethe Møgelvang

Tak for dit indlæg.

Der er intet forkert i de facts, du ruller frem, og mener jeg skulle have gjort rede for.

Det var slet ikke mit forehavende.

Jeg mener dog, du er galt på den, når du ikke vil anerkende, at Claus Wistoft, der fik et rekordvalg i 2017 og som pegede på en fortsættelse for ham på borgmesterposten, glemte at få ryddet tidligere skærmydsler af vejen med Per Dalgaard, så et valgforbund på den borgerlige side kunne være blevet en realitet. Det kostede den blå side borgmesterposten.

Mit forehavende med min kommentar fremgår dels af rubrikken, ’Trumpismen’, dels af grundsynspunktet, at det er bedre at omfavne end det modsatte.

De store på den borgerlige side, Venstre og Konservative, kunne sagtens have inviteret Velfærdslisten Syddjurs med til mødet og aftalt nogle fælles retningslinjer. Bl.a. respekt for demokratiske spilleregler, herunder retten til at være uenige. Det er vel netop derfor, at der er forskellige partier?

Hver eneste stemme er afgørende, har samtlige valg i Syddjurs-tiden vist. Derfor er det uforståeligt, at den borgerlige side ikke inkluderer Øxenholt & co?