Fortsæt til indhold

»Det er svært for mig at forstå, at det skal koste penge at parkere på et hospital«

Heidi Printzen har brugt 2.650 kroner på parkering ved Aarhus Universitetshospitalet i Skejby igennem sin venindes sygdomsforløb.

Debat
Heidi Printzen, konservativ byrådskandidat, Risskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I lørdags mistede jeg min gode veninde til kræft.

I løbet af hendes sygdomsforløb besøgte jeg hende dagligt på kræftafdelingen på Skejby og sad ved hendes side i de sidste dage af hendes liv, helt til det sidste.

Vi var mange, der også sad ved hendes side og lod vores kærlighed ramme og omfavne hende, og jeg er så glad for, at det var muligt for mig og andre at tilbringe vigtig tid med hende.

Her bagefter er der et par ting, jeg har lyst til at adressere:

Først og fremmest så har kræftafdelingen på Skejby de mest fantastiske medarbejdere. I de mange mange dage og mange indlæggelser min veninde var igennem i hendes sygdomsforløb, blev hun mødt af dygtige, dedikerede og ikke mindst omsorgsfulde sygeplejersker, der strakte sig til det yderste for at behandle, lindre og trøste min veninde og alle pårørende.

De favnede det hele.

Lige fra første indlæggelse til den sidste afsked.

Mere end en gang så jeg en tåre i en øjenkrog hos en empatisk sygeplejerske, og da de sidste dage kom tæt på, var der ikke grænser for, hvad der kunne lade sig gøre.

Tre ekstra senge blev bragt ind på stuen, så alle børn kunne være tæt på deres mor.

Ikke en finger var der at sætte på det - og en stor taknemlighed strømmede ofte igennem mig igennem forløbet, hvor omsorgen og omtanken fra medarbejderne gjorde en frygtelig situation mere tålelig - så tusind tak for det.

Det andet, jeg har lyst til at adressere, er parkeringen.

Det er svært for mig at forstå, at det skal koste penge at parkere på et hospital. Skejby Sygehus ligger ikke i et område, hvor det er oplagt at smide sin bil i kortere eller længere perioder, medmindre man har ærinder på sygehuset.

Det er derfor fuldstændig uforståeligt for mig, at jeg kan tælle op, at jeg har brugt 2.650 kroner på parkering igennem min venindes sygdomsforløb - penge som jeg egentlig ikke ved, hvad går til?

Man samler ekspertisen inden for en lang række sygdomme på Skejby og folk kommer langvejs fra for at få behandling og kan ofte ikke komme dertil med kollektiv trafik - så hvorfor skal det koste penge at parkere?

Jeg har vildt svært ved at acceptere, at man som pårørende også skal tænke i udgifter til parkering - jeg har også svært ved at se, hvem der skulle have lyst til at langtidsparkere uden ærinde på sygehuset?

Er det ikke lidt småligt, at vi ikke kan levere fri parkering til dem, der rammes af sygdom og må på hospitalet?

Det synes jeg - og jeg håber godt nok, det er noget, man vil tage op der, hvor man beslutter den slags.

Aarhus Universitetshospital - kan I måske diskutere det ved lejlighed?

AUH set fra oven. pressefoto: Jesper Larsen

Svar fra Region Midtjyllands kommunikationsafdeling
(Det er Regionsrådet, som har besluttet et sæt fælles principper for betalingsparkering på hospitalerne i Region Midtjylland):

Det er politisk besluttet at indføre betalingsparkering ved en række af hospitalerne i Region Midtjylland, der har haft kapacitetsudfordringer på parkeringsområdet. Der er indtil videre betalingsparkering ved Aarhus Universitetshospital, Regionshospitalet Horsens, Regionshospitalet Randers og Regionshospitalet Silkeborg.

I regionens trængte økonomi har det ikke været muligt at finansiere nye parkeringsanlæg via anlægsbudgettet. Regionens anlægsbudgetter er i stedet blevet prioriteret til mere patient- og hospitalsnære formål.

For at sikre den rette parkeringskapacitet, har regionen valgt at opføre parkeringshuse som OPP-projekter (Offentligt Privat Partnerskab). Et OPP-projekt indebærer, at en privat leverandør opfører og driver p-huset og driver de eksisterende parkeringspladser omkring hospitalet. For at kunne tiltrække private investorer til et OPP-projekt, indføres der betalingsparkering for alle parkanter.