Stem på en politiker, der siger nej - red Europas bedste landbrugsjord fra solcellevanviddet
Stærk modstand mod gigantisk solcellepark i Syddjurs: Borgere og politikere diskuterer projektets fremtid.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Trods forkert datoangivelse i indbydelsen til mødet om orientering vedrørende processen i kommunens behandling af ansøgning om etablering af en gigantisk solcellepark (mellem Sophie-Amaliegård skov og Estrupbirke skov, red.). i noget af verdens smukkeste natur, Europas bedste landbrugsjord, og tilfældigvis jord tæt på vores slægtsejendom, var der mødt rigtig mange op, også mange fra byrådet (i den gamle byrådssal på rådhuset i Hornslet mandag 13. januar, red.)
Politikerne var dog utroligt tavse, og der kom ingen politiske holdninger frem; der blev argumenteret flot fra både lodsejer, godsejer Berner, firmaet bag, og sågar forvaltningen, om hvordan den gigantiske solcellepark kunne medvirke til kommunens målsætning om solceller.
Så husk, kære medborgere, at spørge jeres politiker, inden I sætter kryds
Heldigvis blev der ligeså flot fortalt fra ’ModstandsGruppen’ imod dette projekt, hvorfor det ingen berettigelse har, og hvor kommunen er direkte imod gældende lovgivning. Jeg sætter min fulde lid til, at gruppen imod solcelleparken formår at give forvaltningen alt det, den behøver for at fremlægge projektets vanvid til politikerne. Det var dejligt at fornemme, at alle fremmødte var meget skeptiske, på nær selvfølgelig godsejeren og firmaet bag. Der er jo rigtig mange penge at vinde for dem. Og de mange, mange tons affald, når cellerne er udtjente, kunne vi beroliges med ikke ville blive håndteret af et Nordic Waste-foretagende!
Men hvorfor skal man ødelægge så megen smuk natur, når vi i Syddjurs har mange 100 tusinde kvadratmeter mere tagfladeareal end Syddjurs egen beskrevne målsætning? Det beder jeg politikerne tænke over, ligesom jeg beder alle i Syddjurs, der sætter pris på smuk natur, om at overveje kraftigt, hvem der skal stemmes på, uanset om beslutningen når at komme til afstemning inden valget i november.
Det kunne forvaltningen nemlig ikke komme med et svar på. Så kære medborgere, jeg beder jer om at sikre, at jeres eventuelle kandidat til byrådet har taget stilling til, om der skal solceller på vores tagfladearealer eller i vores særligt smukke natur.
Som landmand er jeg mindst ligeså opsat på, at vi forvalter vores natur, så vores børn og generationerne efter os kan leve af og i harmoni med jorden, som godsejer Berner gav udtryk for. Der var alle vist enige!
Det skal bare ikke være ved at plastre naturen til med solceller, så længe Syddjurs Kommune har tagfladeareal nok at bruge af. Så husk, kære medborgere, at spørge jeres politiker, inden I sætter kryds. Det var dejligt at opleve så mange fra byrådet være interesseret. Jeg beder byrådsmedlemmerne inderligt: Tænk på vores fremtid og vores natur.