Fortsæt til indhold

Parkeringstyranniet i Aarhus grænser til moderne pirateri

Debat
Ove AbildgaardDaglig bruger af p-pladser i Aarhus Borger med benzinbil og grønne tanker

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er forståeligt, at der skal være styr på, hvordan vi parkerer i Aarhus. Flere og flere biler trænges om parkeringspladserne, og reglerne skal vel sikre, at vi ikke spærrer for hinanden så det hele ender i kaos.

Det er også fint, at der skal betales ved kasse 1, når vi kommer drønende i vores køretøjer og uden omtanke kan finde på at parkere dem på uhensigtsmæssige steder.

Fra budgetforhandlinger ved vi også, at parkering efterhånden er en indtægt, der er værd at regne med. Alligevel bliver jeg, og sikkert mange andre, tit godt tossede over, hvor rigide p-regler kan være, hvor uforståelig skiltningen kan være og over den totale mangel på konduite, der ofte udvises fra p-vagterne - hvilket måske skyldes de private firmaers provisionslønninger?

De private parkeringsselskabers forretningsmetoder grænser nogle gange til pirateri. Og alle arealer kan tilsyneladende bruges. Byggetomter og ubenyttede arealer får pludselig knaldet nogle skilte op, og så kan cirkus starte.

Smart udformede skilte med komplet uforståelige regler byder den glade bilist på plads. Men forstadsglæden ved en hyggetur i byen forstummer ofte, når man når tilbage til bilen. Så sidder der nemlig en hilsen i ruden, der nærmer sig et beløb på en tusse (til sammenligning, så tager Frederiksberg Kommune 510 kr. i afgift for en ureglementeret parkering).

Aarhus Kommune har også valgt et privat firma til at drive parkeringspladserne i Sydhavnen. I det samme område har Europark opsat mindst fem forskellige skilte, hvor de fleste kræver mere end normal granskning for de mange parkerende. Prøv selv at tage en rundtur dernede. Her hersker det glade parkeringsvanvid. Her er større chance for den parkerende for en p-bøde end fare for alvorlige læsioner ved russisk roulette.

En anden ting er den magtfuldkommenhed, der præger disse firmaers praksis. Ved Europark skal du betale din bøde inden for den nærmeste uge, mens en klageprocedure kan tage 14 dage eller mere. Ofte er resultatet også, at Europark fastholder bøden uanset og med begrundelser, der nærmer sig ’goddag mand, økseskaft’-formuleringer. Jeg har selv prøvet det.

Så her er spørgsmålet! Hvorfor i alverden har vores kommune ved Teknik og Miljø valgt at hyre private parkeringsselskaber til at administrere så mange offentlige parkeringsområder? Er det vedtaget af byrådet som en slags erhvervsstøtte, eller er der rationale i pirateriet?

Jeg er ret sikker på, at en fuld kommunal kontrol af de offentlige pladser vil være en økonomisk fordel for os alle – måske undtaget p-firmaerne. Jeg formoder også, at kommunal drift vil sikre, at der vil være styr på skiltning og rimelige klageadgange. Sådan oplever jeg det i dag.

Kære kommune, Teknik og Miljø: Få nu lidt styr på de parkeringspladser, der alligevel tilhører os alle sammen. Skal jeg betale en bøde, når jeg virkelig har fejlet, så vil jeg foretrække, at det i højere grad gavner både infrastrukturen, kommunekassen og endda den offentlige beskæftigelse i form af flere kommunale p-vagter, servicemedarbejdere eller hvad de nu hedder på moderne kommunalsk.