Fortsæt til indhold

Juniormesterlære – vi vil have de kloge hænder i spil

Konservertivt byrådsmedlem glæder sig over, at 8. og 9. klasseselever i Favrskov fremover kan komme i juniormesterlære.

Debat
Anne-Sophie Schjønning EriksenLærer, Næstformand i Børn- og Skoleudvalget Favrskov, byrådsmedlem Konservativt Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Fra august 2025 får alle elever i 8. og 9. klasse i Favrskov mulighed for at vælge juniormesterlære – en ny ordning, hvor skolegangen kombineres med praktik og praksisfaglige forløb. Det er en rigtig god idé! For nogle unge giver det mere mening at lære gennem praktiske erfaringer end gennem traditionelle skolefag, og juniormesterlære kan hjælpe dem godt på vej mod en erhvervsuddannelse.

I Favrskov vil vi implementere ordningen på en måde, hvor eleverne kan blive i deres klasse og samtidig have én dag om ugen i praktik. Det sikrer, at de stadig er en del af fællesskabet i skolen, samtidig med at de får værdifulde erfaringer fra arbejdsmarkedet. Der bliver også mulighed for korte forløb på erhvervsskoler, og ungdomsskolen vil tilbyde mentorstøtte, så de unge får mest muligt ud af forløbet. Det er en solid model, som giver eleverne de bedste betingelser for at få succes.

Som lærer og konservativ politiker glæder juniormesterlæretiltaget mig meget! Endelig et tilbud som kan målrettes alle og nok særligt dem, for hvem skoledagen er for boglig og stillesiddende.

I min begejstring over tilbuddet tillader jeg mig også at rejse et par spørgsmål, som jeg vil være optaget af og arbejde videre med frem til aktualiseringen af tilbuddet:

Endelig et tilbud som kan målrettes alle og nok særligt dem, for hvem skoledagen er for boglig og stillesiddende

Vi modtager som kommune ingen ekstra finansiering med opgaven, og der vil utvivlsomt være behov for tilførsel af ekstra midler, som vi jo så skal finde indenfor eksisterende budgetrammer, som eks. hjælp med praktikpladser, tilbud om mentorordninger, betaling for befordring.

Det er vigtigt, at vi med juniormesterlæren sikrer os, at fagligheden stadig er styrket og fastholdes i de unges hverdag, når de er på skolen. At der er et stærkt fokus på dansk og matematik, så de unge kan dygtiggøre sig og ligeledes stå stærkt fagligt.

Og så er det afgørende, at de unge mennesker oplever tilbuddet om juniormesterlære som et trygt tilbud i deres hverdag, hvor de stadig er blandt venner og i deres velkendte fællesskab, når de er på skolen. Det er med til at skabe trivsel og give dem mod, succes og gøre dem robuste i deres ’nye skoledag’.

I byrådet vil vi naturligvis tage ansvar og gøre vores bedste for at give de unge i Favrskov en stærk start på deres arbejdsliv. Det er vigtigt at evaluere tilbuddet efter det første års tid, så vi kan følge det og de unge, der benytter sig af juniormesterlæren, tæt.

Det kan blive en gevinst for såvel de unge menneskers fremtidige arbejdsliv og for hele Favrskov!