»Karoline Bergkvist Søgaard har sin politiske fremtid foran sig«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Den seneste tids debat om valget mellem to socialdemokratisk kandidater til det kommende regionsrådsvalg i november 2025, synes jeg er en nødvendig og positiv ting i et demokratisk land og parti.
Jeg ønsker at bidrage med mine synspunkter og argumenter i debatten.
I den østlige del af Djursland havde vi for cirka 30 år siden to velfungerende sygehuse, i Ebeltoft og Grenaa. Jeg var i perioden fra medio 1975 til 1988 ansat som teknisk chef på begge sygehuse.
De centralistiske politiske synspunkter begyndte henad vejen at brede sig i diverse amtsråd og siden regionsråd. Det ene efter det andet sygehus over hele landet blev gradvis nedlagt, herunder sygehusene i Ebeltoft og Grenaa.
Tryghed tæller
I forbindelse med, at Grenaa Sygehus blev nedlagt fik vi af Århus Amtsråd på Djursland tilbudt en lægebil. Diverse regionsråd med Bent Hansen i spidsen som en dygtig formand forstod, at tryghed er en meget meget vigtig del af livet for borgerne i den østligste del af Djursland. Den østligste ende af Djursland er det sted i regionen, der har længst til akuthospitalerne i henholdvis Aarhus og Randers - cirka 60 kilometer.
Denne lægebil skabte stor tryghed for borgerne på Djursland. Husk på, at lægen i lægebilen kan gribe fagligt korrekt ind i en livstruende situation. Desuden har lægen den fornødne kompetence til at reducere antallet af indlæggelser med cirka 30 procent. Det i allerhøjeste grad patientvenligt.
Besparelsemetoden i Region Midt er: “Mindste Modstands Princip”. Vi ser gang på gang, at yderområderne bliver ramt.
Det har et stort flertal i Folketinget indset, at det bliver ikke ved at gå. Fornylig vedtog Folketinget endelig en sundhedsreform, der skal implementeres i de kommende år. Da der er et meget stort flertal bag denne reform, vil den holde i mange mange år frem i tiden.
Antallet af pladser i regionsrådet i Region Midt reduceres fra 41 til 31 pladser i næste valgperiode.
Regionen overtager samtidig sundhedsopgaver fra kommunerne. I det fremtidige koordinerede råd i regionerne skal regionsrådsmedlemmer og kommunalbestyrelsesmedlemmer have sæde. På den måde sikrer man sig, at den ene hånd ved, hvad den anden laver.
Svigter Djursland
Flertallet i regionsrådet har ikke behandlet det østlige Djursland ordentligt ved nedlæggelsen af akutlægebilen samt kraftige reduktioner i Grenaas Sundhedshus - for eksempel på skadestuefunktionen.
Desværre valgte Djurslands repræsentant, Else Søjmark, at stemme for besparelserne i regionsrådet
Husk på den østligste del af Djursland har mange hårde/ tunge arbejdspladser. Her kan nævnes vognmands- genbrugs- smede- mange havnefirmaer samt færgevirksomheder. Jeg kan også nævne store murer- vvs - tømrer- forsyningsvirksomheder og så videre.
Lægebilen er derfor både tryghedsskabende for alle borgere og for de håndværkere/specialarbejder, der arbejder med ofte farlige opgaver.
Desværre valgte Djurslands repræsentant, Else Søjmark, at stemme for besparelserne i regionsrådet. Denne beslutning sender det politiske signal til vælgerne, at de ikke kan regne med, at den valgte politiker vil kæmpe for trygge forhold til borgerne i de østligste købstæder (Ebeltoft og Grenaa), når de befinder sig i en livstruende situation.
Indbyggerantallet samt antallet af arbejdspladser i øst er langt over 50 procent i forhold til den vestlige del af Djursland.
Den vestlige del ligger kun 30 kilometer fra de store akuthospitaler i henholdvis Aarhus og Randers og her kan livstruende situationer klares af lægebilerne fra henholdsvis Aarhus og Randers.
De massive besparelser på Silkeborg Regionshospital fik ikke det lokale socialdemokratiske medlems stemme. Jeg forstår ikke, at vores repræsentant ikke fik samme betingelser, som det socialdemokratiske regionsrådsmedlem fra Silkeborg.
Hun får min stemme
Jeg har skriftlig tilkendegivet overfor Else Søjmark (efter moden overvejelse), at med de fremtige vilkår og arbejdsbetingelser for de kommende regionsråd, vil jeg stemme på den mangeårige og erfarne kommunalpolitiker, socialpædagog Karoline Bergkvist Søgaard.
Jeg mener det er vigtigt , at vi i Socialdemokratiet på kongressen fik vedtaget, at dobbeltmandater tillades. Det er efter min erfaring vigtigt for beslutningsprocesserne at man både kan være kommunal- og regionspolitiker, især nu hvor regionerne skal overtage kommunale sundhedsopgaver. Dette gælder også for den fremtidige rekruttering af nye regions- og kommunalpolitikere. Dette problem er allerede dukket op i flere kommuner.
Karoline Bergkvist Søgaard har efter min mening sin politiske fremtid foran sig.
Hun har som målsætning at kæmpe for, at vi får lægebilen tilbage, samt hun vil bekæmpe, at det altid er økonomien - regneark - der som oftest danner grundlag for et beslutningsgrundlag, men der skal selvfølgelig indgå andre parametre som for eksempel afstande og tryghed.