Stop fejlslagen inklusion i folkeskolen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Familien og trivsel skal være omdrejningspunktet for Syddjurs Kommune.Igennem denne byrådsperiode har vi hos Det Konservative Folkeparti haft et særligt fokus på en stærk familiepolitik.
Derfor skal arbejdet med inklusion ske lang tid før barnet rammer folkeskolen
Dette har vi naturligvis også tænkt os at fortsætte med efter næste valg. Jeg har flere gange sagt, at arbejdet med inklusion ofte spiller fallit, fordi det i Syddjurs er blevet en ambition, at alle børn skal inkluderes i folkeskolen.
Jeg mener, det er skudt helt ved siden af målet og en klar tilsidesættelse af barnet og dets behov. Ikke alle børn passer ind i samme kasse, og med en tidlig indsats allerede i vuggestue og børnehave vil det faglærte personale se adfærd og mønstre hos barnet og vurdere, om det har behov for ekstra støtte.
Derfor vil jeg have særligt fokus på barnets første 1000 dage, og der skal afsættes de nødvendige midler til, at vores børn følges tæt i den periode, for dernæst at kunne give barnet det tilbud, de har brug for. Det giver mening, at mange børn sluses ind i folkeskolen, men når det så er sket, starter der en politisk og administrativ ”konkurrence” i at holde dem der. Dette resulterer i, at børn, som har brug for ekstra hjælp, bliver ramt af det ene nederlag efter det andet, og de børn, som ikke har, bliver sat tilbage, fordi der ikke er ressourcer nok til at udvikle dem.
Resultatet af dette er, at ingen vinder, og det SKAL laves om. Derfor skal arbejdet med inklusion ske lang tid før barnet rammer folkeskolen .Familiepolitik rummer også meget mere end skoler og dagtilbud. Hvis familien ikke er i trivsel, så bliver vi aldrig landets lykkeligste kommune. At være landets lykkeligste kommune lyder måske som en floskel, men i min optik kommer vi til at lykkes med rigtig mange ting, hvis vi alle sammen er lykkelige.
Dette kan kommunen aktivt hjælpe med ved at gøre det lettere at være familie. Gode pasningsmuligheder tæt på, og disse med åbningstider, så man kan passe sit arbejde, og ligeledes hvis man ønsker mere tid med familien. Ligeledes skal mulighederne for, at bedsteforældre kan få opfyldt deres individuelle behov og vælge den ”pakke”, der passer til netop dem.
Dette kunne f.eks. være at vælge, om de ønskede fri- eller kommunalplejehjem. Dette giver også ro i hverdagen og sikrer trivsel hos alle parter.
Civilsamfundet, kulturinstitutionerne og foreningslivet kommer ligeledes til at spille en central rolle i, at vi lykkes med at skabe trivsel og sammenhold, og vi skal aktivt arbejde sammen med disse og give dem de bedst mulige betingelser for, at de ligeledes kan udvikle sig.
Der skal ikke nødvendigvis findes flere midler til disse områder, men der skal omprioriteres og være politiske visioner, som aktivt vil arbejde med dette. Det vil jeg!