Djurslands repræsentant har svigtet ultimativt
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg så lige et læserbrev fra Hans Christian Baltzer, tidligere borgmester i det gamle Midtdjurs Kommune. Han opfordrer alle socialdemokrater på Djursland til at stemme på Else Søjmark til generalforsamling den 10. marts. »At skifte Else ud vil være som at skyde sig selv i foden,« står der.
Jeg føler mig nødsaget til at gå kraftigt i rette med ham.
Else Søjmark har ganske simpelthen ikke formået at leve op til de forventninger, vi på Djursland har til vores regionsrådsrepræsentant. Vi har kun én repræsentant, og derfor er det sindssygt vigtigt at kæmpe med næb og klør for at bevare det vi har.
Da Else blev valgt ind havde Grenaa en døgnbemandet akutlægebil og akutklinik. Så har vi skandalen.
I september 2023 fremlagde Region Midtjylland besparelser, og endnu engang skulle det gå udover Grenaa og vores akutlægebil. Vi har været truet flere gange før blandt andet i 2015, hvor Niels Erik Iversen var repræsentant, men han kæmpede, sammen med Grenaa og Djursland, og det gav pote. Regionen rørte ikke en finger på os alligevel. Det var fedt.
Situationen var en helt anden i september 2023. Vi oplevede det ultimative svigt fra vores repræsentant. Ingen kamp eller måske en meget vattet kamp. I hvert fald kom det med i budgetforliget og 27. september 2023 var vores repræsentant med til at vedtage budgetforliget og dermed også sige god for, at Grenaa, som har 60 km til nærmeste hospital, skulle miste akutlægebilen.
En bil, som skaber stor tryghed, forebygger indlæggelser og sikrer menneskeliv. Jeg var og er stadig, vred og skuffet. Vi, der bor i Grenaa, husker det her. I hvert fald, så har hun mistet så meget opbakning fra borgerne på Djursland, at hun skal regne med, som minimum at få halveret sit personlige stemmetal.
Hun mente, at hun ikke vidste, at man ville gå efter Grenaa. Kan det virkelig passe? Og hvis det er rigtigt, hvorfor kunne hun så gå med til det?
Desuden har Norddjurs Kommune og Region Midtjylland indgået en aftale i 2010 som regionen brød.
På trods af at vores repræsentant blev opfordret til at kæmpe imod, så lyttede hun ikke. Jeg har masser af ubesvarede spørgsmål til hende og regionen.
Ligesom Bang Johansen tager røven på Egon Olsen, så tog Region Midtjylland og vores repræsentant røven på Djursland.
Vi har brug for en ansvarlig repræsentant, som lytter til Djursland. Derfor er jeg helt enig med Gert Schou og stemmer på Karoline Bergkvist Søgaard, med en god fornemmelse i maven.