Fortsæt til indhold

Der skal kæmpes hårdt for en plads i regionsrådet

Debat
Else SøjmarkMedlem af Regionsrådet i Midtjylland for Socialdemokratiet, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er både glad og stolt over den store opbakning jeg fik fra alle hjørner af Djursland 10. marts på kredsens generalforsamling i Rønde. Opbakningen betyder, at jeg nu er sikret en topplacering på den socialdemokratiske stemmeseddel til regionsrådsvalget 18. november i år. Og nok bedre end sidst på grund af de mange stemmer jeg fik, også udenfor Djursland.

Det virker meget, som om nogen ikke tænker på dette, når jeg efter opstillingsvalget 10. marts må konstatere, at den interne kamp fortsætter

Det er vigtigt med en topplacering, da pladserne i regionsrådet i den kommende valgperiode reduceres fra 41 til 31. Det er alene det personlige stemmetal, der afgør om en kandidat kommer ind. Derfor skal der kæmpes ekstra hårdt for at få en repræsentant for Djursland i regionsrådet. Det vil kræve flere stemmer end ved sidste valg, så nu gælder det om at samle stemmerne og undgå stemmespild.

Men det virker meget, som om nogen ikke tænker på dette, når jeg efter opstillingsvalget 10. marts må konstatere, at den interne kamp fortsætter.

Verden er i forandring og regionen ligeså. Det er vigtigt, at der bygges en solid bro til den nye sundhedsreform og de nye sundhedsråd, hvor kommuner og regionen samarbejde med praktiserende læger, patient- og pårørende foreninger med mere fra 1. januar 2027 skal samarbejde om at udvikle det nære sundhedsvæsen. Hos os hedder sundhedsrådet Kronjylland og får 11 medlemmer. Fem fra kommunerne Norddjurs, Syddjurs, Favrskov og Randers, og seks fra regionen.

Det bliver en stor og vigtig opgave for parterne at koordinere og samarbejde på tværs om at skabe mere sammenhæng i borgernes behandlingsforløb og flere og bedre sundhedstilbud tættere på borgerne. De nære sundhedstilbud skal samtidig mindske presset på hospitalerne i en tid, hvor vi bliver flere og flere ældre, med flere kroniske sygdomme og mangel på personale.

Det er mange og spændende opgaver, der venter på de nye sundhedsråd, som skal i gang med at forberede arbejdet fra 1. januar 2026. Der skal eks. tages hånd om vore ældre og sårbare borgere, der er for raske til hospitalet og for syge til at være i eget hjem. Og vi skal sikre, at flere med demens bliver hurtigere udredt, for det er afgørende for at disse borgere får et bedre sygdomsforløb.

Jeg går efter at blive medlem af det nye sundhedsråd og være med til at sikre den bedste udnyttelse af sundhedsreformens potentialer, blandt andet:

• Flere og bedre sundhedstilbud på Djursland, herunder behandling i eget hjem
  • Flere udgående funktioner både i psykiatrien og somatikken
  • Styrket forebyggelse og reducering af ventelister
  • Styrket samarbejde mellem region, kommuner og almen praksis
  • Sammenhængende patientforløb
  • Færre indlæggelser og genindlæggelser
  • Det rette tilbud til borgere der er for raske til hospitalet og for syge til eget hjem
  • Den rette hjælp til vore sårbare borgere
  • En let tilgængelig læge til alle borgere

Herudover at region og kommuner sammen arbejder for løsninger på transportområdet til gavn for alle, og at vi bevarer og udvikler vores ungdomsuddannelser på Djursland.

Men alt dette kan I høre mere om hen ad vejen mod valget 18. november i år. Lige nu en stor tak for opbakningen 10. marts - og et stort ønske om vi står sammen om at samle stemmerne og kæmpe for en plads i det reducerede regionsråd.

I er altid velkomne til at kontakte mig.