Letbanen - dobbelt så dyr og dobbelt så langsom
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Vi bor på landet, næsten derude, hvor kragerne vender, men alligevel i ”høreafstand” fra Letbanen. I går aftes var vi inviteret til et arrangement i centrale Aarhus – tæt på Skolebakken ”station”, og i min positive naivitet besluttede jeg på hustruens og mine vegne at: ”Vi tager da Letbanen, så slipper vi for at betale dyr og besværlig parkering”. En helt igennem dårlig beslutning, skulle det vise sig.
Letbanen kostede os mere end det dobbelte og tog dobbelt så lang tid hver vej. En helt igennem dårlig beslutning. Derfor kører jeg ikke med Letbanen!
Afgang fra bopælen små 10 min inden planlagt afgang fra lokalstationen, så der var tid til parkering og indtastningerne i Rejsekort-app’en. En mennesketom station indikerer ’Ugler i mosen’, og ganske rigtigt, afgangen 16.05 var aflyst, og at næste afgang – 16.35 – er tre min forsinket. Godt så, ind i bilen igen – godt vi havde den med, og ikke var gået eller cyklet ind til lokalstationen. Så hjem for at sætte sig i et kvarters tid og vente på, at vi skulle afsted igen. Denne gang med bedre held. Letbanen kom, og kørte til den annoncerede – forsinkede – tid. Efter en rystetur, der mindede om fordum tiders charterflyvninger i turbulens, og med syngen for ørene, nåede vi frem, 30 min forsinkede i forhold til planen. Men vi slap da for at skulle parkere bilen inde i Aarhus.
Som uvant men trods alt jubeloptimistisk Letbanerejsende, havde jeg ikke forestillet mig, at jeg skulle kontrollere alt (Letbanen har nu lært mig, at det gamle militære dogme – Tillid er godt, men kontrol er bedre – stadig er gældende). Men heldigvis er min hustru beriget med Rettidig Omhu. Så efter en lækker forret spurgte hun til, om jeg havde check på togtiderne. ”Ja da, det kører hver halve time” var mit kække svar. Men hendes skeptiske blik fik mig til at checke L1’s køreplan. Og ganske rigtigt, også her var der ’Ugler i mosen’. Sidste afgang fra Aarhus var 20.48 – om et kvarter! Fast Food fik en lidt anden betydning, da farserede vagtler med alt det lækre tilbehør blev konsumeret i lyntempo, og vi måtte tage et skuffende og alt for forhastet farvel med værterne.
Men vi nåede det. Og efter endnu en rystetur med syngende skinner i ørene, var vi hjemme godt en time efter vi forlod det måbende selskab, der endnu sad midt i hovedretten.
Men, hvis man spørger en politiker, så var økonomien da god. For nogen, forhåbentlig, for det var den i den grad ikke for os. Det kostede os mere end det dobbelte at tage Letbanen, og tog ca. dobbelt så lang tid hver vej. Altså en helt igennem dårlig beslutning. Derfor kører jeg ikke med Letbanen!
Men, som jubelidioterne ville sige: Med Letbanen behøver du ikke en bil. Og: Du kan jo ikke nøjes med brændstofudgiften som udgift på bilrejsen. Forkert! Bor man på landet, er en bil et vilkår, så alle grundudgifterne til bilen er der allerede – Letbane eller ikke. Derfor skal de ikke indgå i regnestykket.
Fakta-boks:
BILEN:
- 35 min fra dør til Dokk1.
- 11 kr. pr. time for parkering = 44 kr. for 4 timer.
- 76,5 km t/r fra dør til Dokk1 = 5 l diesel á 13,09 = 65,50 kr.
- I alt 110 kr.
LETBANEN:
- 5 min fra dør til lokal station + et par min. i ventetid.
- 45 min fra lokal station til Skolebakken.
- 126 kr. for to personer pr. vej
- I alt 252 kr. – PÅ REJSEKORT!!!!
Derfor kører jeg ikke med Letbanen!