Fortsæt til indhold

Borgerne i Grenaa, Ørsted og Allingåbro har krav på bedre sundhedstilbud

Debat
Søren Boje ArvidsenKandidat for Moderaterne i Norddjurs til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Forleden stod jeg foran sundhedshuset i Grenaa. Her slog det mig endnu en gang, hvor vigtigt det er, at vi har sundhedstilbud tæt på – og hvor meget det faktisk betyder for den tryghed, vi tager for givet i hverdagen.

En plan med udgangspunkt i virkeligheden – ikke i skrivebordsteorier

For det er ikke længere holdbart, at borgerne i Norddjurs skal leve med uvished om, hvor hurtigt hjælpen kommer, når uheldet er ude. Vi har set en alvorlig svækkelse af det nære sundhedstilbud i vores område – og det går ud over tilliden til systemet og roen i maven. Borgerne i Grenaa, Ørsted og Allingåbro fortjener samme adgang til akut hjælp som alle andre i Danmark.

Derfor foreslår vi i Moderaterne en lokal sundhedsplan for Norddjurs. En plan med udgangspunkt i virkeligheden – ikke i skrivebordsteorier. Den skal sikre, at hjælpen er nær, når man har brug for den:

• En akutbil eller et mobilt sundhedsteam, så hjælpen når hurtigt frem – også i vores yderområder.
  • Bedre lægedækning og adgang til ældrelæger, så ældre og kronisk syge kan få behandling tæt på hjemmet.
  • Et styrket samarbejde mellem kommune, læger og hospitaler, så borgernes forløb hænger sammen – ikke falder mellem stolene.
  • Mere forebyggelse og rådgivning, så vi griber ind, inden problemerne bliver akutte.

Det her handler ikke om statistik. Det handler om mennesker. Om at kunne ringe 112 – og vide, at hjælpen faktisk er på vej. Om at kunne tage til lægen uden at skulle køre flere byer væk.

Vi i Moderaterne tror på, at tryghed ikke må være et spørgsmål om postnummer. Derfor stiller jeg op med et klart mål: At skubbe på for løsninger, der virker her og nu – i Grenaa, Ørsted, Allingåbro og resten af Norddjurs.

Vi er klar til at tage ansvar og lægge pres på beslutningstagerne.

Spørgsmålet er bare: Er de nuværende politikere klar til det samme?