Syddjurs skal være Danmarks erhvervsmekka – jeg sætter mig gerne for bordenden
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvis Syddjurs skal udvikles, er det essentielt at vi som kommune sørger for at tiltrække nye virksomheder, institutioner m.fl. Dette for at få et endnu stærkere erhvervsliv, som også bevirker at potentielle medarbejdere flytter til kommunen ifm. deres arbejde. Ligeledes skal de eksisterende virksomheder store som små, føle at de har deres politiske ledelse tæt på. Dette for at kunne finde løsninger så virksomheder ikke bliver tabt for kommunen.
Syddjurs Kommune har et rigt og utroligt alsidigt erhvervsliv. Kommunen tæller alt fra store internationale aktører, til mindre lokale passionerede enkeltmandsvirksomheder. Vi skal i Syddjurs Kommune understøtte udviklingen, fastholdelsen samt tilblivelsen af vores erhvervsvirksomheder, og give dem de optimale betingelser for at indfri deres ambitioner og visioner.
Vi skal sætte retningen for et stærkt ønske om samspil og udvikling, og som sætter overliggeren højt for hvad vi mener vores borgere, virksomheder og investorer kan forvente af os som kommune.
Jeg og Konservative ønsker at sikre en stærk erhvervsservice, med gode rammer for udvikling, grøn omstilling, bæredygtigt byggeri samt udvikling og dialog.
Vi skal udvikle vores turisme og oplevelsesvirksomheder så de får mulighed for at tiltrække endnu flere gæster. Dette smitter positivt af på flere af vores andre virksomheder, og bidrager til vækst i hele kommunen.
VI skal tiltrække samt fastholde virksomheder og investorer. Dette gøres bl.a. ved at tilbyde en ”markedsledende” erhvervsservice. Som jeg synes vi er godt i gang med at få gennem Erhvervsenheden, selvom vi ikke er i mål endnu.
Vi skal sikre at der i hele kommunen er attraktive muligheder for bosætning, så vi tiltrækker nye og fastholder eksisterende borgere. Dette ved hjælp af et alsidigt boligtilbud, som rammer bredt, og giver borgerne mulighed for at bo som de drømmer om.
Jeg har en ambition om at Syddjurs Kommune skal være Danmarks førende erhvervskommune, og vi håber og tro, at vi med en proaktiv og innovativ tilgang til borgerinddragelse og politikudvikling, har lagt et godt og sundt fundament for at vi indfrier denne ambition.
Alt dette mener jeg er en ufravigelig opgaven for en borgmester, og noget som vi i endnu højere grad kunne drage fordel af hvis jeg satte mig for bordenden. Vi var har en stærk administration som skal drifte, og borgmesteren skal sammen med byrådet udvikle. Kort fortalt vil jeg lede og lytte.
Vi skal ud at gøre os ”lækre” for både nye virksomheder og borgere, og det naturligvis imens vi stadigvæk er attraktive for vores nuværende.
Et stærkt erhvervsliv, spiller en central rolle i et moderne velfærdssamfund, da det kan være med til at finansiere meget af den velfærd vi alle går og ønsker os.