»De unge føler sig ikke velkommen i Rønde bypark«. Det skal der laves om på omgående
Musikken støjer i byparken, men der skal være plads til glade unge mennesker alligevel, mener skribent.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som beboer med have ud til Rønde bypark, er jeg overrasket og ærgerlig over, at de unge ikke føler sig velkommen i parken.
I forbindelse med, at byparken blev renoveret, blev der besluttet at bygge et madpakkehus i parken. Der var 300 protestunderskrifter mod byggeriet, da det kunne blive et samlingssted for mange mennesker, med derved støjgener. I første omgang blev forliget, at det bliver sat tre borde og i madpakkehuset, med mulighed for at udvide til fem borde.
Det var i den forbindelse, at der blev lavet et adfærdskodeks, således at der sikres en hvis ro i parken. Det blev lavet af lokalpolitikere, naboer til byparken og unge fra byen, som sammen formulerede adfærdskodekset.
Men det har aldrig været meningen, at unge ikke skal have lov til at spille fodbold eller frisbee eller sidde på græsset og drikke en øl. At der er snakken og glæde over at spille bold og lignende skal der absolut være plads til.
Når man nu har bygget et stort madpakkehus – hvor der kan opholde sig måske 100 mennesker, så kan jeg godt frygte støjgener, hvis man slipper musikken fri. Det skaber problemer i masser af parker rundt omkring i Danmark, at naboer føler sig generet af musik.
Så jeg synes, det vil være urimeligt, for de borgere, som man lavede aftalen for at beskytte, hvis man bygger et stort samlingssted, og så efterfølgende løber aftalen om en adfærdskodeks.
Det må være i alles interesse, at vi har en park, hvor naboer og de unge har det godt med hinanden. Så – ja tak til de unge mennesker der færdes og samles. Men sluk for musikken, så vi som naboer til byparken, kan få en god sommer sammen med de unge mennesker.