Fik aftenkaffen galt i halsen: De Radikale i Syddjurs kaster sig i armene på blå blok
Har Det Radikale Venstre tabt sutten, spørger Ebba Grethe Møgelvang Laursen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Til stor forundring læste jeg tirsdag aften i Din Avis, at Radikale Venstre vil danne valgforbund med Konservative Folkeparti i Syddjurs til KV25.
Ergo: de vender retur til tidligere tider i den blå side af byrådssalen.
Jeg må sige, at jeg fik aften kaffen galt i halsen.
Ærlig talt! Har de Radikale Venstre-folk tabt sutten, eller har de skiftet politiske grundholdninger siden KV21, hvor man ikke ønskede valgforbund og samarbejde under valgkampen med de blå partier?
Spørgsmålet er, hvorfor Radikale Venstre ikke længere gider at spise kirsebær med de røde partier, ej heller stemme for indkøb af etiske dadler fra Vestbredden og Gazastriben.
Er de blevet utilfredse med, hvad de får ud af det rent politisk ved at stemme sammen med S-SF-Ø.
Gad vide, hvad der er sket imellem disse partier?
En sølle bestyrelsespost
Udmeldingen om et valgforbund imellem Radikale Venstre og Konservative giver nye og anderledes muligheder i Blå blok.
Tiden vil vise, om dette skaktræk er genialt af Kasper Kolstrup Møller, eller om han smider et ellers fornuftigt samarbejde med Venstre ud med badevandet.
Fordi som jeg ser på det, så bliver KV25 en valggyser i Syddjurs, hvor vi har Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, som går til genvalg, samt Danmarksdemokraterne og Velfærdslisten, som opstiller som nye partier på vores kommunale politiske scene.
Der er brug for de politiske partier i byrådet, der ud over at tage ansvar for kommunens økonomi, også er visionære omkring vækst og udvikling.
Det er nemlig en dyr lære for Dansk Folkeparti fra sidste valg i 2021, hvor vores stemmer blev ’spist’ i et større valgforbund med større partier.
Cirka 25 stemmer manglede vi i et mandat.
Og mit parti blev spist af med en sølle bestyrelsespost, som var med gratis afregning, ingen kørepenge og hjemmebragt madpakke, hvis man blev småsulten undervejs.
Vores stemmer blev givet til Det Konservative Folkeparti, som i 3,5 år således har lukreret på ganske gratis DF-stemmer.
Stil krav
Imens jeg vakler videre i mit filosofiske tilbageblik, skal mit gode råd da også være til andre små partier: Husk at stille krav, hvis man skal bakke andre op for borgmesterposten.
En ting står klart med KV25, og de partier som opstiller bør overveje grundigt, om man ikke lige på forhånd lufter en tanke om, hvilken pris man vil honorere sine valgforbundsfæller med, såfremt nogle må afgive stemmer til et andet parti i valgforbundet.
Det kom faktisk bag på mig ved sidste valg, hvor kynisk forhandling og fordeling af diverse poster foregår, uden skelen til hvem der hjalp dem på vejen derhen.
Kan kun sige, det ville være ønskeligt, og at der er brug for en ny politisk kultur omkring forhandlinger med fordeling af poster, uden man i sejrens rus går helt fra snøvsen og glemmer sine »venner«.
De store spiser de små
Alle valgforskere siger jo hver eneste gang efter valg, at den måde man tæller stemmer sammen på til valg i Danmark, ikke er helt fair over for de mindre partier.
Fordi når stemmerne er talt op, fordeles de efter den såkaldte D’Hondtske metode, som er en matematisk model.
De mindre partier bliver nemt spist af de større, og leverer dermed stemmer til dem, når udregningen er gjort op.
I flere måneder har der været afholdt møder og snakke mellem blå partier om, hvem man kunne se sig selv indgå i valgforbund med.
Som jeg opfattede det, var der en aftale imellem Venstre og Konservative om samarbejde for et blåt stort valgforbund, derfor er det noget af en bombe, at Kasper Kolstrup Møller har valgt at indgå i teknisk valgforbund med Det Radikale Venstre, og udenom partiet Venstre.
I forvejen minder dette års kommunalvalg en del om Folketingets Jordskredsvalg i 1973, hvor flere nye partier kom ind og ruskede op i de gamle, satte partier.
Fordi Blå blok har fire partier, der står parat til at hente stemmer både i det blå og røde vælgersegment. For der er stadigvæk kun x antal stemmer til fordeling, og 27 stole til rådighed i byrådssalen.
Så kære borgere i Syddjurs Kommune, KV25 bliver årtiets politiske stoleleg for de voksne.