Valgforbund. En demokratisk nødvendighed, ikke en farce
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Redaktøren langer i disse dage ud efter valgforbundene på den borgerlige fløj og kalder dem »håbløse og grinagtige«. Det er naturligvis fair at have den holdning, men her ses et tydeligt eksempel på, at lokalredaktøren ikke har indblik i, hvad der reelt har været af forhandlinger på blå side omkring valgforbund.
For lad os nu være ærlige: Præcis det samme har tidligere foregået hos andre partier i byrådet, så jeg stiller mig noget uforstående og tillader mig at betvivle, om det overhovedet kan betragtes som en nyhed. Det er helt normal praksis, og det accepteres fuldt ud på begge sider af salen.
Dernæst stiller jeg mig undrende overfor, hvorfor redaktøren nok engang taler om rød og blå side?
Så hvorfor er det latterligt, når partier forsøger at maksimere deres indflydelse?
Vælgerne burde da være glade og tilfredse med, at »deres« parti kæmper en kamp for at få så meget af deres politik igennem som muligt.
Dernæst stiller jeg mig undrende overfor, hvorfor redaktøren nok engang taler om rød og blå side? Der er i min optik ikke nogen partier, der kan klare sig uden hinanden i Syddjurs Kommune, for hele meningen med byrådet er vel at være repræsentanter for borgerne i kommunen, og hvor flertallet også afspejler flertallet af borgerne? Jeg synes, at vi i det nuværende byråd har behandlet hinanden med respekt, også for forskelligheder.
Hvis man oprigtigt ønsker at diskutere valgforbundets konsekvenser og signalværdi, så lad os gøre det meget mere nuanceret end det, ugens leder præsenterer for læserne, og så begrav nu for guds skyld den evige snak om rød og blå blok! Det samarbejder vi simpelthen for godt til!
Lokalredaktør Lars Norman Thomsen svarer:
Kære Kasper Kolstrup
Tak for dit indlæg og din reaktion.
Jeg må sige, at jeg synes dit svar stritter i alle retninger og forvirrer mere, end det oplyser.
Du har fuldstændig ret i, at valgforbund har eksisteret til alle tider, og at det er legitimt, at partierne vil forsøge at maksimere deres stemmeandel, læs undgå stemmespild. Et mærkværdigt ord. Hvordan kan en stemme ved et demokratisk valg være stemmespild?
Problemet med valgforbund er, at vælgerne reelt ikke ved, hvem de stemmer på. Det synes jeg er et problem. Særligt i den konstruktion, som Konservative Syddjurs og Radikale Venstre har indgået. Det må være på sin plads at fortælle, at en stemme på Radikale Venstre kan betyde en borgerlig borgmester, og tilsvarende kan en stemme på Konservative Syddjurs give luft under vingerne til Radikale Venstre, som kvitterer ved at pege på Michael Stegger Jensen som borgmester. Er du enig?
Men skal jeg forstå det sådan, at det er helt ude i hampen at tale om rød og blå blok? Hvis ja, hvorfor så en alenlang møderække blandt de borgerlige partier med det erklærede formål at gøde jordbunden til en borgerlig borgmester? Hvorfor så i det hele taget mødes i den borgerlige lejr? Hvorfor så ikke i stedet indkalde samtlige partier, fra yderste venstre til yderste højre, til et stormøde med henblik på at danne et stort valgforbund?
Du har fuldstændig ret i, at i et demokrati samarbejder man bredt i respekt for det byråd, som vælgerne sammensætter på valgdagen, men at ophæve politiske meningsforskelle, som vel fortsat har bund i det idegrundlag, som partierne er dannet på i sin tid, er at gå for vidt.
Jeg synes, du reducerer lokalpolitik til noget ligegyldigt, og det er en skam, for jeg kender dig godt nok til at vide, at det ikke er dit forehavende. Det er blot det indtryk, jeg ser tilbage med, mens vi alle venter på modsvaret fra Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet på de tre borgerlige valgforbund.