Norddjurs skal gå forrest i kampen for unges mentale sundhed. Vigtig lokal prioritet
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som spidskandidat for Moderaterne i Norddjurs har jeg mødt forældre, der står magtesløse. De har børn, som mistrives – børn med angst, depression eller adfærdsproblemer – men hjælpen lader vente på sig. Alt for ofte står de alene i et system, hvor ventelister og henvisninger trækker ud i månedsvis.
Moderaterne ønsker at ligestille psykisk og fysisk sygdom
Det bekymrer mig. For hvert barn, der ikke får hjælp i tide, vokser risikoen for, at problemerne forværres. Familien belastes. Skolen bliver en kampplads. Og barnet mister troen på, at nogen vil lytte og hjælpe.
Derfor skal vi handle – både lokalt og nationalt.
Psykisk sygdom skal behandles som fysisk sygdom
Moderaterne ønsker at ligestille psykisk og fysisk sygdom. Vi foreslår, at der indføres pakkeforløb i psykiatrien, så børn og unge får hurtig, struktureret og sammenhængende behandling – præcis som kræftpatienter gør i dag. Det handler om at skabe tryghed og sikre kvalitet fra første kontakt.
Samtidig vil vi styrke det nære sundhedsvæsen. Flere børn skal kunne hjælpes tidligt – tæt på hjem og skole – og samarbejdet mellem PPR, lærere, sundhedsplejersker og familier skal fungere bedre. Forældre skal ikke føle, at de selv skal være sagsbehandlere for deres barns trivsel.
Vi skal også lytte til de unge selv
Mange unge fortæller, at de ikke føler sig hørt. Deres problemer bliver bagatelliseret, eller de bliver sendt rundt i systemet uden svar. Vi må tage deres stemmer alvorligt. De unge skal have nem adgang til hjælp – uden skam og uden ventetid. Derfor vil jeg arbejde for, at Norddjurs bliver en kommune, hvor unges mentale sundhed er en mærkesag, ikke et bilag.
Norddjurs skal gå forrest
I Norddjurs Kommune skal vi ikke vente på Folketinget. Vi kan og skal allerede nu prioritere forebyggelse, hurtigere udredning og bedre koordinering. Vi skal sikre, at ingen forældre står alene med et barn i mistrivsel, fordi systemet ikke reagerer.
Jeg stiller op, fordi jeg vil være med til at ændre det. Fordi børn – og unge – har brug for voksne, der tager ansvar.