»Hvorfor er der ikke sket noget med Thorsø Hotel i tre år?«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Midt på Jernbanegade i Thorsø ligger der et gammelt hotel. Mange borgere i byen har gode minder derfra om forgangne biografture eller hyggelige fester.
Desværre har bygningen mistet sin fordums glød og ligner i dag kun en skygge af sig selv. Jeg ved, at mange borgere i byen er kede af at se bygningen forfalde. Hotellet er også placeret meget centralt på byens hovedgade, så mange kører forbi den hver dag.
Bygningen gør desværre ikke noget godt for byen længere, og derfor skal der ske noget med den.
For tre år siden blev Thorsø Hotel opkøbt af Favrskov Kommune. Det blev hurtigt afklaret, at bygningen ikke kunne bevares, og derfor blev der afsat penge til nedrivning. Mit spørgsmål er så, hvorfor er der ikke sket noget i tre år? Derudover går der mindst et år mere, for der er ikke fremlagt en lokalplan.
Mit forslag er, at der skal laves en lokalplan for området med fokus på byfornyelse omkring hotellet og hotelhaven. På den måde kan der laves et sammenhængende kvalitetsbyrum med forskellige boformer.
Allerhelst en lokalplan hvor borgerne i byen bliver hørt, gerne via et borgermøde, så borgerne i Thorsø kan være med i hele processen.
Der kan på hotelgrunden og på grunden ved siden af, hvor byparken er, laves et fantastisk miljø for både de ældre og børnefamilierne. Det er vigtigt at grunden fortsat udnyttes til bebyggelse, da det er midtpunkt i byen. Hotelparken kan eventuelt flyttes til det grønne område overfor ved springvandet, og her kan skabes en hyggelig oase for byen. Dette tiltag med nyt byggeri og en ny park, vil skabe nyt liv i midtbyen og skabe noget godt for Thorsø.