Fortsæt til indhold

Har Lars Gerner mistet følingen med Venstre?

Debat
Camilla RøndeKandidat til KV25 for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I Din Avis spørger Lars Gerner (V), om byrådet har mistet føling med vælgerne med vedtagelsen af den nye helhedsplan for Ålerne ved Ebeltoft. Man kunne i stedet spørge, om han selv har mistet føling med sine nye partifæller i Venstre? De er nemlig en del af det flertal, der onsdag stemte forslaget igennem i byrådssalen.

Lars Gerner slutter med et løfte om, hvordan han vil varetage en eventuel plads i byrådet. Jeg vil gøre det samme.

Lars Gerner bekymrer sig for, om helhedsplanen inddrager natur til bebyggelse. Der er jeg nysgerrig efter, hvordan Lars Gerner mon definerer natur? De områder, som helhedsplanen behandler, indeholder nemlig primært landbrugsjord, altså udpræget monokultur uden nogen former for eksisterende naturværdi.

Som jeg læser helhedsplanen, vil den til gengæld give mulighed for at omlægge landbrugsarealer til sammenhængende natur. Natur, der med rekreative stisystemer vil åbne et tidligere lukket landskab op for borgere og besøgende i Ebeltoft. Det vil jeg personligt glæde mig til.

Samtidig arbejder planen netop med et princip om beboelse i klynger, såkaldt fortætning, som jeg kan læse, at Lars Gerner også er tilhænger af. Det er korrekt, som både han og tænketanken Concito beskriver, at vi bygger alt for stort i Danmark. Så alt i alt burde han jo faktisk være vældig tilfreds med vedtagelsen af den nye helhedsplan.

Vi står i en klima- og biodiversitetskrise, der kræver modige, fremsynede beslutninger. Her skal vi som politikere gå forrest ved blandt andet at byudvikle, så vi inspirerer til at bygge langt mindre boliger, end det er tilfældet i dag. Der er helhedsplanen et vigtigt skridt på vejen.

Lars Gerner slutter med et løfte om, hvordan han vil varetage en eventuel plads i byrådet. Jeg vil gøre det samme. Hvis jeg er så heldig at få en plads i det kommende byråd efter kommunalvalget, vil jeg arbejde helhjertet for en gennemførelse af både helhedsplanen ved Ålerne og udviklingen af Grobund som nyt bo- og levesamfund ved Ebeltoft.

»«