Fortsæt til indhold

Nye parkeringsregler under Smukfest rammer beboerne hårdt

Ny parkeringsordning under Smukfest skaber frustration blandt beboerne.

Debat
Michael BechSelvstændig konsulent, Skanderborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Skanderborg Festival er en fantastisk begivenhed, som jeg har deltaget i siden begyndelsen. Jeg er ikke i tvivl om, at festivalen gør meget for at minimere generne for byens borgere, og min kritik er derfor ikke rettet mod arrangørerne, men mod vejafdelingen i Skanderborg Kommune.

I forbindelse med festivalen er parkeringsreglerne i midtbyen nord for Møllegade ændret, så kun biler, der er tilknyttet de enkelte husstande, må parkere i området i perioden 1.–11. august. Tidligere havde hver husstand to parkeringstilladelser, som man selv kunne udfylde med registreringsnummer på gæsternes biler.

Konsekvensen af den nye ordning er, at beboerne i området i praksis ikke kan få besøg af familie og venner i bil i den periode.

Konsekvensen af den nye ordning er, at beboerne i området i praksis ikke kan få besøg af familie og venner i bil i den periode. Det er en markant begrænsning, og sådanne tiltag risikerer at skabe modvilje mod festivalen, fordi de opleves som unødvendige gener for borgerne. Man kan måske mene, at gæster må parkere uden for området og gå ind – men det er ikke nemt for ældre eller gangbesværede.

Den ufleksible løsning betyder også, at en række parkeringspladser står tomme, selvom de kunne bruges. For eksempel har jeg selv kun én bil, men plads til tre–fire biler foran mit hus. Da jeg ikke er hjemme i perioden, kan ingen lovligt benytte de ledige pladser.

Det bør være en kommunal prioritet at sikre, at planlægningen omkring festivalen ikke påfører borgerne unødvendige gener, så jeg vil anbefale at genindføre det oprindelige system, der har fungeret rigtigt fint de sidste mange år.