Gratis parkering ved sygehuse er valgflæsk af værste skuffe
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Regionsrådsmedlem Anders G. Christensen (V) havde for nylig en artikel i avisen, hvor han undrer sig over, at flere partier med et flertal bag sig i regionsrådet i Midtjylland foreslår, at alle parkeringspladser ved regionens hospitaler fremover skal være betalingsfrie.
Det giver manglende indtægter på godt 80 millioner kroner pr. år.
Hans undren kan jeg kun dele og give ham ret, når vi som borgere i regionen det ene år efter det andet hører regionspolitikere med formand Anders Kühnau (S) i spidsen igen og igen mangler penge i kassen. Især på grund af, at medicinpriserne og udviklingen i de lægefaglige opgaver altid stiger meget mere end budgetteret. Lægerne bliver nemlig dygtigere og dygtigere til at behandle regionens patienter. Det er rigtig dygtigt og flot gjort.
De sidste års prioriteringer/besparelser er gået hårdt ud over blandt andet Djursland. Vi mistede senest lægebilen og fik en akutbil bemandet med en paramediciner som erstatning.
Ingen kritik af paramedicinerne. Men cirka 80.000 borgere på Djursland kunne ikke efter flertallets beslutning længere tilkomme at have en lægebil til at skabe tryghed i livstruende situationer. De største afstande til akuthospitalerne i Aarhus og Randers er længst - 50 til 60 kilometer - fra de to købstæder på Djursland sammenlignet med andre yderområder i regionen.
Djursland har igennem de sidste cirka 25 år fået nedlagt to velfungerende hospitaler i de samme købstæder - Ebeltoft og Grenaa - af det tidligere Aarhus Amt. I den situation fik politikerne i amtet “måske” lidt dårlig samvittighed, idet vi borgere på Djursland fik tilbudt en lægebil som erstatning for de to nedlagte sygehuse.
Det er da efter min erfaring og mening valgflæsk af værste skuffe, som vi her er vidner til
Borgerne har i årevis været opdraget til at betale for parkeringerne på hospitalerne lige fra det tidspunkt, hvor regionerne så dagens lys i 2005/ 2006. Jeg går ud fra, at der i særlige tilfælde udstedes gratis parkering til handicappede og andre patientgrupper.
Jeg mener som nævnt, at Anders G. Christensen har ret i sin kritik af regionsrådets flertalsindstilling. Det er da meget taktisk i et valgår at gøre parkeringen gratis. Næste gang, der skal spares, kommer betalingsparkering vel retur?
Vi taler som tidligere nævnt om et beløb på cirka 80 millioner kroner. Det er da efter min erfaring og mening valgflæsk af værste skuffe, som vi her er vidner til.
Tror de nuværende regionspolitikere, at vælgerne er så naive? Jeg håber ved det kommende valg, at regionens vælgere vil sammensætte det kommende, reducerede regionsråd - fra 41 medlemmer til 31 - med politikere med format. Vi skal fremover have en region, der på sundhedsområdet skaber mere geografisk balance, som det skal implementeres ifølge den nye sundhedsreform. Som den tidligere sundhedsminister Bertel Haarder,(V), udtalte: Det der ikke er svært, skal laves nært.