Høreapparater til 40.000 kr. En skandale, men hvorfor er det nødvendigt?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg bruger høreapparat og har gjort det i 16 år. I Danmark er vi ca. 300.000, der bruger høreapparater. Dejligt, at man kan få hjælp til at høre igen, det lyder godt. Men i virkelighedens Danmark er det ikke sådan. Vi er mange med dårlig hørelse, der skal vente op til næsten 2 år for at blive udredt.
Jeg har kæmpet mod systemet og gør det dagligt i kraft af mit private job og som politiker
Jeg er lige rundet de 70 år og er afhængig af mine høreapparater - uden dem var jeg meget dårligt stillet. Men nu har jeg høreapparater, kan følge med og jeg kan råbe systemet op og gøre opmærksom på, at der er noget galt i Danmark: Ventetiden for at få høreapparater er for lang.
Det er der mange, der ikke magter eller kan, og det kan betyde, at mange menneskers livskvalitet står på spil, ja ens arbejdsmæssige forhold er i fare for at stoppe.
Mange glemmer, hvordan man bør tale til en hørehæmmet, eller en du ved, bruger høreapparat. Man skal vende sig mod den, man taler med og tale langsomt. Mange glemmer denne enkle regel. Jeg taler, også som politiker, af erfaring. Selvom jeg altid i forsamlinger opfordrer folk til at tale højt, ville jeg i mange situationer gå glip af, hvad der blev sagt, hvis ikke jeg havde mine høreapparater.
Jeg har kæmpet mod systemet og gør det dagligt i kraft af mit private job og som politiker. Jeg synes, der gøres for lidt for os, der har den lidelse - specielt i forhold til de lange ventetider for at blive udredt. (se nedenstående om ventetider i Danmark.)
Der er selvfølgelig private høreklinikker, hvor man kan blive udredt. Disse høreklinikker lever af at sælge høreapparater, men alt for mange er ikke klar over, at man på de private høreklinikker faktisk kan springe ventetiden i det offentlige system over. På de private høreklinikker kan man gratis blive udredt og få tilbudt de høreapparater, som man også ville blive tilbudt gratis i det offentlige. Man kan selvfølgelig også her tilkøbe ekstra komfort, hvis man vil investere nogle af sine egne penge. Det vil de private klinikker selvfølgelig forsøge - de er jo en forretning.
Og så kan høreapparater sagtens løbe op i 30/40.000 kr. Men det behøver man ikke ofre. Gør dig klart, hvad du har behov for og tag et familiemedlem eller en ven med.
Jeg havde en god oplevelse, da jeg købte mine høreapparater. Jeg fik den bedste hjælp og orientering om 3-4 forskellige apparater. Jeg kunne prøve dem i 2 uger hver og så træffe min beslutning om, hvad der var bedst for mig. Ja, jeg brugte nogle af mine egne penge for at få lidt luksus, men mange kan nøjes med de høreapparater, man får gratis.
Ventetider juli 2025:
Ventetider juli 2025:
- Region Nordjylland
- Aalborg: 98 uger (opdateret 25/06-2025)
- Hobro (lokalklinik): 90 uger (opdateret 25/06-2025)
- Thisted (lokalklinik): 54 uger (opdateret 25/06-2025)
- Hjørring (lokalklinik): 100 uger (opdateret 25/06-2025)
- Frederikshavn (lokalklinik): 100 uger (opdateret 25/06-2025)
- Region Midtjylland
- Aarhus: 75 uger (opdateret 25/06-2025)
- Aarhus (lokalklinik): 78 uger (opdateret 25/06-2025)
- Randers (lokalklinik): 65 uger (opdateret 25/06-2025)
- Horsens (lokalklinik): 45 uger (opdateret 25/06-2025)
- Holstebro: 52 uger (opdateret 23/06-2025)
- Viborg: 60 uger (opdateret 23/06-2025)
- Region Syddanmark
- Odense: 24 uger (opdateret 27/06-2025)
- Vejle: 32 uger (opdateret 02/06-2025)
- Esbjerg: 22 uger (opdateret 26/06-2025)
- Sønderborg: 19 uger (opdateret 25/04-2025)
- Region Sjælland
- Køge: 49 uger (opdateret 30/06-2025)
- Region Hovedstaden
- Bispebjerg: 34 uger (opdateret 11/06-2025)
- Hillerød: 49 uger (opdateret 20/06-2025)
- Bornholm: 6 uger (sidst opdateret marts 2024) Bemærk, at klinikken på Bornholm kun kan benyttes af borgere fra Bornholms Regionskommune.
Ventetiderne er opgivet i hele uger og er sygehusenes egne skønsmæssige vurdering.