Er politikerne ligeglade med dyrevelfærd? Meld nu klart ud til vælgerne?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Syddjurs Kommune og politikerne må snart vågne op og stå frem med offentlig kritik af den måde, Mols Laboratoriet holder dyr på.
Jeg er klar over, at andre politikere er trætte af at høre om dyrevelfærd, men det ville klæde flere at tage kampen sammen med mig.
Det kan ikke passe, at vi i vores kommune skal blive ved med at se på, at helt unge dyr skydes ned, når de har en bagatel af en sygdom, fordi man på stedet ikke vil behandle syge dyr. Der er skudt mange dyr i år. Den gamle førerhingst haltede i 28 dage uden, at man gjorde noget ved det. Til sidst skød man den bare. En ko havde for nylig problemer med at kælve. Den blev kun 3 år. Man forsøgte ikke at hjælpe kalven til verden. Nej, man skød koen og kalven. Hvorfor?
Flere føl er skudt i år, da de kommer i klemme mellem moren og hingste og bliver sparket i smadder. Der er alt for mange hingste på arealet, og det skaber voldsomme kampe.
Lige nu går førertyren rundt med et kæmpe kødsår. Det har blødt længe, og det er fyldt med fluer. Snart går der maddiker i det. Det gør man heller ikke noget ved. En ko med en 14 dage gammel kalv går rundt med yverbetændelse (bekræftet af flere dyrlæger og kvægbønder). Her gør Mols Laboratoriet heller intet. Den ko bliver sikkert også snart skudt, og lige så kalven.
Flere heste og kvæg er alt for magre lige nu, da væksten i græsset ikke er ret god på deres arealer. Det er lige indrømmet i et opslag fra Mols Laboratoriet. Så må man tilskudsfodre. Det gør en rigtig landmand.
Nu er det på tide, at der køres en fælles kamp mod dette sted. Det er jo der, andre rewildere bliver undervist i denne usle form for dyrehold. Selv kommunens biologer bliver undervist der. Det skal ganske enkelt stoppe.
Dette bliver et af mine temaer i valgkampen. Jeg er klar over, at andre politikere er trætte af at høre om dyrevelfærd, men det ville klæde flere at tage kampen sammen med mig. Hvem tør sige fra og presse Mols Laboratoriet til bedre dyrevelfærd? Hvis ikke de vil sygdomsbehandle og fodre om vinteren, så må de stoppe med dyr i vores kommune.
Debatindlæg er fremsendt til udtalelse hos Mols Laboratoriets chef, Bo Skaarup, leder af Naturhistorisk Museum, hvor Molslaboratoriet hører under.
Bo Skaarup takker for muligheden på mail for at svare, men ønsker ikke at benytte muligheden, meddeler han pr. mail til Din Avis Syddjurs.