Fortsæt til indhold

»Flyt socialrådgivere ud på skolerne«

Venstres byrådskandidat foreslår at ansætte socialrådgivere på skolerne, så lærerne kan koncentrere sig om deres kerneopgave: Læring.

Debat
Lars Gerner (V)Byrådskandidat for Venstre Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg havde forleden dag fornøjelsen at deltage i en bålsamtale ved Kalø sammen med de fleste andre politikere i Syddjurs kommune. Der blev talt med om skolerne og eleverne i Syddjurs kommune. Men desværre stort set intet om det væsentlige: Læring. Det er faktisk skolernes kerneydelse og det, de skal måles på.

I 2023 dumpede 14 procent af alle elever til 9. klasses afgangsprøver i dansk og matematik, og i 2024 dumpede 14,6 procent i de tilsvarende prøver. Det er intet mindre end en skandale. Dels har der været en stigning på 4,3 procent i dumpeprocenten, men det, der er endnu værre, er, at nogle elever overhovedet dumper efter 9 år på skolebænken.

Lærerne er uddannet fagligt, pædagogisk og didaktisk. De fleste er uden tvivl rigtig dygtige, men kæmper med børn, som af mange forskellige årsager ikke er gode elever, og bruger i virkeligheden kostbar undervisningstid som socialrådgivere for at gribe og hjælpe børn til at blive gode elever, som kan modtage læring.

Hvis jeg bliver valgt til byrådet, vil jeg fysisk flytte nogle af kommunens socialrådgivere ud i frontlinjen på skolerne [..] Hermed kan vores dygtige lærere arbejde med det de er bedst til: Læring.

Det vil jeg arbejde på at ændre. Hvis jeg bliver valgt til byrådet, vil jeg fysisk flytte nogle af kommunens socialrådgivere ud i frontlinjen på skolerne, hvor de skal gribe og hjælpe børnene og deres familier til at blive gode elever. Det er jo det, de er uddannet til. Hermed kan vores dygtige lærere arbejde med det de er bedst til: Læring.

Jeg vil opfordre byrådet til at sætte klare, objektive mål for vores læring i skolerne, således at dumpeprocenten reduceres med 10 procent per år i den kommende valgperiode.

Hvis Syddjurs Kommune følger landsgennemsnittet, har vi omkring 110 unge borgere som ikke er i uddannelse og ikke har arbejde. Lad os stoppe tilgangen og gøre vores skoler i Syddjurs kommune bedre, uden det koster noget.