Raser over ældres udsigt: »Det er forfærdeligt trist at se på«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Stort tillykke til Favrskov Kommune med rejsegildet til det nye plejecenter ”Vinterslev.”
Det er glædeligt, at der nu er udsigt til at få nedbragt ventelisten på plejehjemspladser. Og det er glædeligt, at man er begyndt at lægge vægt på smukke naturomgivelser til glæde for beboerne og personalet. Også ældrerådets formand og kommunens ældrechef er begejstrede, bemærker jeg.
Når så alle efter rejsegildet har fået hænderne ned, foreslår jeg, at man kigger nærmere på de allerede eksisterende plejecentre. Især med fokus på beboernes muligheder for at kunne komme ud i smuk natur og uderum.
Jeg er desværre selv kommet i den ulykkelige situation, at jeg for fire uger siden har måttet anbringe min demensramte hustru på plejecenter ”Tinghøj” i Hammel.
Tinghøj er bygget i 1995 af den daværende Hammel Kommune. Nu ejet af Almenboligselskabet Al2bolig. Det er et meget fint anlagt plejecenter med speciale i mennesker med demens. Dygtigt, hårdtarbejdende personale er mit indtryk, og alt er pænt og velholdt indvendigt.
Det gælder derimod ikke de engang så flot anlagte haveanlæg. Her er det meste uplejet og i forfald. Det er forfærdelig trist at se på. Engang har man kunnet, som man stadig beskriver det: »Gå en tur i smukke omgivelser og nyde de skønne blomster, sidde på terrassen eller i pavillonen. Man kan også fodre hønsene eller bare sidde og nyde deres pludren.« Citat slut.
Tænk, hvis det stadig var sådan.
Tænk, hvis de demensramte kunne opleve den slags åndehuller og blive afledt fra deres frygtelige sygdom.
Tænk, hvad det ville have betydet for personalets arbejdsforhold.
Men desværre, det er for lang tid siden lukket ned. Ukrudt står højt mellem fliserne, og træer vokser højt i ”Kaglehaven”, som hønsegården så smukt har heddet. Bålplads, havemøbler, pavilloner, hængesofaer og plantekummer er ikke vedligeholdt i årevis. Hækkene er endnu ikke klippet.
På kritikken af den manglende vedligehold var svaret fra Al2bolig: Bare gå i gang selv. Vi har ikke ressourcer til det! Det undrer mig, at Al2bolig uhindret bare har kunnet ophøre med at vedligeholde haver og anlæg.
Hvis det er mangel på ressourcer, er det så økonomiske eller manglende arbejdskraft? Man må da håbe, at kommunen ved åbningen af plejecenter ”Vinterslev” sikrer sig en ordentlig vedligeholdelsesaftale.
Avisen har forelagt læserbrevet for Al2bolig, der har sendt følgende kommentar fra direktør Allan Werge:
Vi forstår den bekymring, der er rejst omkring vedligeholdelsen af udearealerne ved Plejecenter Tinghøj.
Haven, som mange husker for sin særlige atmosfære, blev i sin tid skabt og drevet af pårørende og frivillige kræfter. Det engagement har haft stor betydning, men er desværre ikke længere en del af hverdagen.
I dag er ansvaret for udearealerne fordelt mellem flere aktører, med de fordele og ulemper det kan give, og vi er enige i, at områderne trænger til et løft.
Vi tager kritikken til os, da det selvfølgelig kan gøres bedre, og vi vil øge vores fokus på at forbedre vedligeholdelsen af de udearealer, vi har ansvaret for.