»Giv gode vilkår til os, der arbejder med flygtninge i Favrskov«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Vi hører tit mange sige: Lokalvalg og valg til Folketinget er to vidt forskellige ting. Ok, vi kan ikke overføre resultater fra folketingsvalg til lokalpolitik, men aldrig nogensinde har landspolitik og lokalpolitik været så sammenhængende som nu.
Ja, først og fremmest på grund af de internationale krige og forhold. Kloden er en helhed – på godt og ondt.
Og for Danmarks vedkommende mærkes det selvfølgelig i forhold til de mange flygtninge.
Også i Favrskov har vi en del flygtninge, og jeg vil som byrådskandidat for Enhedslisten ikke være bange for at sige lidt om det.
I Favrskov er der en del flygtninge fra Ukraine, men også fra andre lande: Syrien, DR Congo med videre. Og fra vores nabolande – for eksempel Rumænien. Ikke alle er flygtninge.
Vi skal behandle alle flygtninge med respekt og tillid. Hjælpe dem til at lære dansk og få job, men også erkende, at nogen har meget stærke oplevelser som baggrund. Ja, måske ligefrem dræbte og sårede familiemedlemmer, venner og ødelagte huse. Og ja – familie og venner, der stadig er i Ukraine. Vi skal derfor være varsomme, komme med tilbud der passer til det enkelte menneske, og sørge for at de føler sig trygge og ikke presses unødigt.
Her er det vigtigt, at vi, der arbejder med flygtninge, får gode vilkår. Det gælder Røde Kors, Red Barnet og de mange andre frivillige, der gør et stort arbejde. Også skolerne, der gør en stor indsats.
Dansk er meget svært, siger jeg som lærer. Det kræver meget af flygtningene og af os lærere – men også af alle andre personer i Favrskov, inklusive de handlende. Vær tålmodig med sproget. Giv tid, giv et smil, og lyt. Og giv mulighed for gode oplevelser. Også kommunen kan gøre meget.
Jeg er meget glad for, at vi var nogle frivillige, der fik arrangeret en spændende dag i Inside, hvor alle i Favrskov kunne se og lære noget om Ukraine og ukrainsk kultur. Før i tiden har der også været et arrangement i Inside med et møde med Rumænien. Mere af den slags, tak.
Og ja – vi skal have en menneskelig flygtningepolitik uden fordomme og had. Det er mit ønske for Favrskov, Danmark og for den arrede verden.
God valgkamp.