»Socialdemokratisk centralisering er det modsatte af et Favrskov i balance«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Socialdemokratiet går til valg på at nedlægge den kommunale administrationsbygning i den vestlige del af Favrskov og i stedet samle administrationen i Hadsten, Hinnerup og Hammel. Det er en rigtig dårlig idé.
Siden Favrskov Kommune blev dannet, har vi haft et grundlæggende princip om decentralisering og nærhed til borgerne. Det skal vi fastholde. Kommunen skal fortsat være til stede i den vestlige del af Favrskov, så borgerne føler ejerskab og oplever, at de er en ligeværdig del af fællesskabet.
Det undrer mig ikke, at det netop er den vestlige del, der må holde for i Socialdemokratiets valgprogram. På flere områder synes jeg, partiet er fodslæbende overfor denne del af kommunen – og det er ærgerligt, når vi i stedet bør arbejde for et Favrskov i balance.
Socialdemokratiet peger på, at bygningen i Hvorslev trænger til renovering. Men jeg oplevede ved et besøg tidligere i valgperioden, at tilstanden var langt bedre, end rygterne siger. Mange andre kommunale bygninger trænger mere til en kærlig hånd.
Et andet argument er manglende offentlig transport til Hvorslev, som skulle gøre det svært at fastholde medarbejdere. Det er en vigtig pointe, og den bør vi tage alvorligt – ikke som en undskyldning for at lukke stedet, men som en mulighed for at styrke den kollektive trafik i området.
Jeg frygter, at hvis vi lader medarbejdernes ønsker om placering blive afgørende, ender vi med at centralisere det meste til Hadsten og Hinnerup. Det vil være en glidebane – og den udvikling vil jeg ikke støtte.
Favrskov skal være en kommune med nærhed og ligeværdighed for alle borgere – uanset om de bor i øst eller vest.