Fortsæt til indhold

Naturstyrelsen tramper på lokal kultur med vejlukninger i Mols Bjerge

Debat
Jørgen Ivar Brus Mikkelsen (V)Kandidat til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg og Venstre ønsker, at det fortsat skal være muligt at køre rundt i Mols Bjerge. Vi vil ikke være med til, at de gamle kulturveje mellem områdets landsbyer nedlægges. I århundreder har de bundet området sammen og bruges den dag i dag til at transportere sig rundt i området.

Flere turister i Mols Bjerge og ønsket om at forbedre den fantastiske natur har bragt nedlæggelse af vejene i Mols Bjerge til debat. I arbejdet med områdets kommende naturnationalpark blev vejene i starten foreslået nedlagt, men Venstre fik samlet byrådet, der heldigvis kunne enes om at modsætte sig dette. Senest forlyder det, at Naturstyrelsen barsler med at lukke en del af »deres« veje i Mols Bjerge for kørsel, bl.a. vejen mellem Mols Bjerge Vej og Trehøje.

Naturen er vores alles

Det synes jeg er en utrolig dårlig idé. Det vil give en stor omvej for mange og give øget trængsel på de kommunale veje. Desuden virker det besynderligt, hvis Naturstyrelsen kan komme afsted med at lukke veje uden nogen form for borgerinddragelse. Jeg vil arbejde for, at kommunen modsætter sig, at de store veje nedlægges.

Jeg mener, der er andre og bedre måder at begrænse turisters kørsel i området på. F.eks. ved at lede, guide eller nudge besøgende til udvalgte P-pladser, hvorfra de, efter besøget, opfordres til at søge tilbage til hovedvejnettet.

Hvad angår naturplejedyrenes frie færden i området, kan det løses ved delvis hegning af vejene med brede åbninger, hvor dyrene kan passere over vejene. Det løser samtidig udfordringen med, at mange borgere og besøgende ikke ønsker at gå længere ture i områder, hvor de kan møde »store græssere« - f.eks. køer og heste. De kan på denne måde gå på stier langs vejene og kun passere gennem dyrenes indhegning over korte, overskuelige strækninger.

For Venstre og mig er det vigtigt med så bred lokal opbakning til nye tiltag som muligt. Naturen er vores alles.