Fortsæt til indhold

Lokalpolitiker og mor: »Jeg er dybt bekymret over salg af ulovlige nikotinprodukter til unge på Snapchat«

Debat
Kirstine Kahr KvorningSygeplejerske og byrådsmedlem (C), Syddjurs Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

For nylig – på et vælgermøde i Thorsager Forsamlingshus var der en af tilhørerne, der bragte et emne på banen, som ikke fik den opmærksomhed, jeg mener det fortjener.

Der blev givet udtryk for en stigende bekymring over, at der bl.a. via Snapchat foregår salg af ulovlige nikotinprodukter og andre rusmidler til børn og unge i kommunen. Jeg har hørt bekymringen før og deler den naturligvis selv som mor til tre teenagere.

Kigger man i Ungeprofilundersøgelsen 2024/25 for Syddjurs kan man konstatere, at 11 pct. på 7. årgang har prøvet puff bars/vapes, på 8. årgang er der tale om 21 pct., og på 9. årgang er der tale om 35 pct.. I 2019 var der tale om henholdsvis 6, 13 og 22 pct.

Det er en markant stigning taget i betragtning, at der er tale om lovregulerede produkter, som man ikke kan købe i dagligvarebutikker.

Det er også bekymrende, når man kan læse på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, at puff bars har vist sig at kunne indeholde farlige euforiserende stoffer. Og tilbage i 2023 kunne man i Ugeskrift for Læger læse om, at der ses en sammenhæng mellem nikotin og psykiske lidelser som angst, depression og stress, og at særligt den unge hjerne er meget sårbar for negative påvirkninger og varige skader og mén.

Via Snapchat foregår der salg af ulovlige nikotinprodukter og andre rusmidler til børn og unge i kommunen. Jeg har hørt bekymringen før og deler den naturligvis selv som mor til tre teenagere.

Når 35 pct. af 9. årgang i Syddjurs Kommune har prøvet puff bars/vapes, er det i min optik en bekymring værd og et emne, der får alt for lidt opmærksomhed i den lokale offentlige debat – måske fordi det er svært håndterbart?

For hvem har egentligt ansvaret for de ungemiljøer, der er i kommunen? De unge selv? Er det et kommunalt (læs politisk) ansvar? Er det skolerne? Er det det lokale politi? Og hvordan er det lige med forældreansvaret?

Med det nyligt vedtagne budget for 2026 er der afsat midler til nikotinstopforløb til unge under 18 år med misbrug af puff bars/vapes. Syddjurs Kommune er også med i projektet »Fælles om ungelivet« – sat i verden af Sundhedsstyrelsen og Trygfonden med det formål at skabe rammerne for sunde og gode ungdomsliv, hvor rusmidler ikke spiller en markant rolle.

Det centrale i projektet er at styrke indflydelsen af de »beskyttende faktorer«, der omgiver et ungt menneske – nemlig forældrene, fritidslivet og jævnaldrende venner. På forældremøder i udskolingen bliver man også informeret om emnet af SSP. Der er indført nikotinfri områder ved idrætsanlæg og på kommunale legepladser, og de unge møder i skoletiden også kampagner for et liv uden rusmidler understøttet af SSP. Gode indsatser, men måske ikke nok?

For nylig deltog jeg som forælder til en elev i 8. klasse i et forældremøde, hvor et af emnerne var regler for alkoholindtag til fester. Vi blev ikke enige om en fælles tilgang til det emne. Og vi berørte end ikke emnet puff bars/vapes/stoffer. Det synes jeg er tankevækkende og faktisk også bekymrende set i lyset af, at en af de vigtigste beskyttende faktorer i ethvert ungt menneskes liv er forældrene.

Det helt centrale for mig og – tror jeg – for de unge mennesker, er forældrene. For hvor efterlader det den unge, hvis ikke forældrene aktivt viser interesse, hjælper, guider, samtaler og sætter tydelige rammer omkring et liv, hvor den unge i stigende grad skal stå på egne ben i en verden fuld af flygtige kontaktflader, tilbud, stimuli? Vi kan ikke forhindre salg via sociale medier. Vi kan nok heller ikke på to timers forældremøder en gang om året fremmane en konsensustilgang til emnet.

Men vi kan som forældre tage snakken med eget barn og måske også med barnets kammerater – være nysgerrige og tydeligt tilkendegive holdninger og forventninger og derigennem være med til at understøtte og værne om sunde ungemiljøer. Næste træk fra den kommunalpolitiske side kunne måske være at arbejde på at realisere et fælles alkohol- og nikotinfrit sidste-skoledagsarrangement for 9. klasserne. Erfaringerne fra Aarhus er gode.