Fortsæt til indhold

Sig hvad du vil. Vis hvad det koster. Peg på, hvad der kan vente. Ellers er det bare kampagne og valgflæsk

Byrådsmedlem vil gerne lede opmærksomheden væk fra slogans og over på ansvar, samarbejde og konkrete løsninger.

Debat
Niels Christian Selchau-Mark (C)Byrådsmedlem, Det Konservative Folkeparti i Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Der bliver sagt meget i en valgkamp. Det er fair nok, det skal der også. Det er demokratiets højtid. Men når de stærke ord falder, kan det være værd at spørge: Hvad har vi egentlig opnået og hvordan?

I Favrskov har vi igen og igen landet brede aftaler i byrådet. Budgetter. Velfærd. Klima. Drift. Ofte enstemmigt og altid i samarbejde. Vi diskuterer, forhandler, udfordrer og finder løsninger.

Det gælder også Liberal Alliances byrådsgruppe. Simon Buus og Erling Høj har gennem hele perioden leveret konkrete forslag, stået ved forhandlingsbordet og taget medansvar. Det fortjener anerkendelse.

Når man vælger at sidde med ved bordet, er man ikke en del af problemet. Man er en del af løsningen.

Det er ikke dem, der bruser frem med løfter om fantasillioner og luftkasteller. De ved, at der hver dag bliver kæmpet for mest mulig velfærd for pengene, og at der løbende arbejdes med at trimme administration og bureaukrati.

I valgkampen hører vi nu, at ”intet rykker sig” i kommunen, at systemet har ”givet op”, eller at politikerne har overladt roret til embedsværket. At der kun er håb, hvis vi starter forfra med folk, der ikke er belastet af politisk erfaring.

Jeg byder alle ambitioner velkommen. Også de vilde. Men for mig handler politik ikke om at skrue op for retorikken.

Men det stemmer bare ikke overens med virkeligheden. Vi er mange, der er valgt for at skabe forandring. Også jeg. Ikke forandring for forandringens skyld men for at udvikle, udfordre, udforske og forbedre vores fælles kommune; forandre for at bevare. Jeg stiller op for at tage ansvar for de generationer, der kommer efter os.

Det ansvarlige aftryk viser sig ikke i retorik eller i overskrifter. Det viser sig i konkrete forslag. Med finansiering, prioritering og gennemførelse.

Det er en langt sværere øvelse end kampagneretorik, men det er helt nødvendigt.

Min egen tilgang er enkel: Sig hvad du vil. Vis hvad det koster. Peg på, hvad der kan vente. Så er vi godt på vej til en aftale. Hvis ikke, så er det bare kampagne og valgflæsk, ikke politik.

Vi har meget at være stolte af i Favrskov og meget at gøre bedre. Men én ting er sikker: Det passer ikke, at “intet rykker”.

Vi har blandt andet øget midlerne til dagtilbud og skole, sat gang i klimainvesteringer og klimasikring, skabt nye børnehaver, special- og fritidstilbud, igangsat ny skole og nyt plejecenter, prioriteret effektivisering og digitalisering i driften og holdt Favrskov på en stabil kurs, mens mange kommuner kæmper

Det har vi gjort i fællesskab på tværs af C, V, S, SF, DF, RV, LA, DD, løsgængere og Ø. Ikke med slogans. Men med ansvar og samarbejde.

Jeg byder alle ambitioner velkommen. Også de vilde. Men for mig handler politik ikke om at skrue op for retorikken. Det handler om at stille sig til rådighed med alt, hvad man har, og få ting til at ske i den virkelige verden.

Min standard er ikke blot at sige noget. Den er at gøre noget.