Fortsæt til indhold

En times ventetid på en ambulance: Akutberedskabet under afvikling i Grenaa

Debat
Niels BasballeSocialdemokratisk medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Efter flere henvendelser fra personale og pårørende til borgere, som har haft en ubehagelig oplevelse med det præhospitale akutberedskab, har jeg fremsendt følgende spørgsmål til formanden for Region Midtjylland, Anders Kühnau:

Hvad har bemandingen været på de primære ambulancer fra stationerne Grenaa, Ebeltoft, Rønde, Kolind, Allingåbro og Hornslet fra 1. maj til 1. august 2025?

Ikke nok med de har fjernet vores akutlægebil, så overholder man ikke de aftaler som gælder for nuværende akutberedskab.

På stationen i Grenaa er der placeret to primærambulancer samt en akutbil. Akutbilen er bemandet med en paramediciner, og mindst en af de primære ambulancer skal være bemandet med en paramediciner.

Underbemanding

Stationen i Grenaa er jævnligt ramt af mandskabsmangel, enten på grund af sygdom eller andet fravær. Jeg er oplyst om, cirka 10 arbejdsdage pr. måned er der underbemanding. Det kan være så grelt, at der kun møder en medarbejder om morgenen, og så kan der ikke køres ud fra stationen i Grenaa.

Medarbejderen kan få den besked, at vedkommende skal tilstøde en af de andre stationer på Djursland, og hvad så med stationen i Grenaa? Svaret er, at den må så betjenes fra en anden station – for eksempel Randers.

Netop derfor spurgte jeg Anders Kühnau om bemandingen af ambulancerne på Djursland, hvor jeg fik dette svar: For ambulancerne baseret i Grenaa, Ebeltoft, Rønde, Allingåbro og Hornslet vil personalemangel, for eksempel ved opstået sygdom, automatisk blive dækket med kvalificeret mandskab fra anden ambulancebase. Bemandingen lever således op til de indgåede politiske aftaler.

Er det en politisk aftale, at stationen i Grenaa således dækkes af biler, som kan være en tilsendt ambulance fra Randers?

Hvad med overholdelse af responstiden? I Region Nordjylland kan et privat selskab PreMed risikere kæmpe bøder, hvis de ikke overholder “nedetiden” (ambulancer ikke i drift) under 0,5 procent. Ifølge en artikel, hvor PreMed risikerer at skulle betale en bod på 5,2 millioner kroner for manglende bemanding (nedetid) i ambulancedriften.

I en rapport fra Rigsrevisionen/statsrevisorerne fremgår det, at der i kontrakter med private leverandører er “bodsbestemmelser ved manglende opfyldelse af responstiden, der ikke opfylder kravene - for eksempel kategori A: 67 procent fremme inden 10 minutter, 90 procent inden 15 minutter, 97 procent inden 20 minutter.

Overholdes tiderne?

Kan Region Midtjylland overholde de responstider på Djursland - for eksempel i Grenaa? Nej, det kan de ikke altid. Hvilken bod bliver de så pålagt? Ingen.

I Rigsrevisionens beretning fremgår det, at regioner har krav om at fastsætte mål for responstid og følge op på dem. Det fremgår af beretningen at Region Midtjylland ikke har kunnet opgøre mobiliseringstiden (et aspekt af responstiden) tilfredsstillende.

Og hvorfor så ikke? Fordi de giver jo ikke sig selv en bod.

Der forefindes ingen konsekvensanalyser fra Region Midtjylland, hverken på den nedlagte akutlægebil i Grenaa eller på akutberedskabet generelt.

Man kan ikke lave en reel og ansvarlig konsekvensanalyse efter man har ændret en akutlægebil til en akutbil - fordi man risikerer at skade patienterne, miste vigtige data og politisk ansvarlighed, og ikke kan rulle ændringen tilbage, hvis det går galt. Sådan en konsekvensanalyse skal laves, inden man omlægger.

Altså, Region Midtjylland fører ingen officielle statistikker, som kan fremvise en konsekvensanalyse efterfølgende

Derfor sender jeg alle mine spørgsmål skriftligt til regionen, men får, som I kan se, overordnede svar, som ikke kan bruges til noget.

Så det selv

Søndag fik jeg desværre syn for sagen, da jeg var til fodbold på Grenaa idrætsanlæg. Jeg var ude for at se mit barnebarn Frederikke spille kamp i jyllandsserien for kvinder.

Samtidig var der kamp på stadion, hvor herrerne, også jyllandsserien, skulle spille deres sidste kamp i sæsonen. Jeg gik lidt frem og tilbage mellem kampene, hvor jeg pludselig ser, at der er en person, som er faldet om og har fået en alvorlig hovedskade. Der var heldigvis en læge til stede, som havde ringet og bestilt en kørsel til nærmeste skadestue i Randers.

Der var nok gået 20 minutter, inden jeg var til stede, og jeg tillod mig at ringe 112 for at høre, hvor beredskabet blev af.

De bekræftede, at der var ringet, og der var en ambulance på vej, den skulle være der om tre minutter. Jeg gjorde opmærksom på alvoren igen, da det var en borger, der var faldet om, og var faldet så uheldigt, at han havde store flænger i hovedet, og at det blødte meget, og vedkommende var konfus.

Ingen akutbil

Jeg forventede en kørsel 1 med deltagelse af akutbil og ambulance. Men der var først en ambulance fremme, netop da de fløjtede kampen af på stadion, så der var faktisk gået over en time, før en behandler og en behandlerelev var fremme. Og de kunne ikke finde den rigtige vej til stadion.

Alle var jo bekymrede for patienten. Selv den tilstedeværende læge var bekymret. En ting var hovedskaden, men var det et alvorligt slagtilfælde, en blodprop?

Det er ikke i orden, at der først kommer en ambulance så sent, og den kom ikke fra stationen i Grenaa.

Dette indlæg er baseret på frustrerede medarbejdere, både i ambulanceberedskabet og AMK vagtcentralen, men ingen tør stå frem, for risikoen for afskedigelser er bestemt til stede.

Lad os få akutlægebilen tilbage på Djursland. Vi er ikke trygge ved en/to akutbiler, eller en sygebesøgsbil.

Jeg har selv været der, og de læger, jeg taler med som kører i akutlægebilen, siger stort set alle, at der bør være en akutlægebil på Djursland.