Fortsæt til indhold

Bruger politikerne vores skattekroner rigtigt?

Debat
Else Marie MøllerKandidat til Ældrerådet i Norddjurs, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I Din Avis Norddjurs uge 43 kan man læse, at Norddjurs Kommune har givet 250.000 kr. i støtte til Beach Party. En begivenhed, hvor kun 23 procent af deltagerne er fra Norddjurs Kommune.

At Beach Party er et fint arrangement for ungdommen, er jeg ikke det mindste i tvivl om. Men hvor ville det være dejligt, hvis der også var penge til aktiviteter for de ældre borgere i Norddjurs Kommune.

Hvad er det egentlig politikerne giver tilskud til, når de støtter Beach Party? Ja, tilskuddet er betinget af, at et eventuelt overskud skal gå til ”frivillige folkeoplysende foreninger som en håndboldklub”. Det fremgår også i artiklen, at eventuelt overskud udloddes i kommunerne Syddjurs, Favrskov, Randers og Norddjurs.

Ergo kan de samme foreninger få del i det kommunale tilskud to gange - først ved at blive honoreret for at være frivillig og dernæst ved at få del i overskuddet

Det fremgår af artiklen, at ”overskuddet vil jo tilgå foreninger i Norddjurs, ligesom de har mulighed for at tjene penge ved at stille med frivillige” , siger borgmester Kasper Bjerregård. Ergo kan de samme foreninger få del i det kommunale tilskud to gange - først ved at blive honoreret for at være frivillig og dernæst ved at få del i overskuddet. Det er da genialt - eller?

Men der er også behov for en målrettet indsats for de ældre - specielt dem, der har svært ved at benytte de mange forskellige kulturelle begivenheder og foreningsaktiviter. Her er der ikke noget kommunalt tilskud tll frivilligt arbejde.

Jeg er selv frivillig i Posthaven, og det får vi ikke noget tilskud til. Nej, her har man ved sidste års budgetlægning tværtimod fjernet økonomien til en ansat frivilligkoordinator. Skal man som ældre i Norddjurs Kommune deltage i en kommunalt støttet/betalt aktivitet målrettet de ældre, så skal man visiteres til det.

Er det rimeligt, at skattekronerne fordeles så ulige?

Der er simpelthen noget her der må kigges nærmere på. Blandt andet derfor har jeg i år valgt at stille op til valget til Ældrerådet.