Nej tak til Rewilding. Dyrevelfærd ofres for biodiversitet
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
For et par dage siden blev jeg kontaktet af flere borgere med spørgsmål om rewilding i Syddjurs kommune. Til min rædsel viser det sig at Syddjurs kommune er i gang med at inddrage fælles rekreative område til sit eget rewilding projekt.
Områder hvor der skal opsættes hegn med græssende dyr, som om vinteren skal sultes og pines for at kunne skabe den ønskede biodiversitet. Kommunen vil ganske enkelt forbyde supplerende fodring om vinteren.
Alene tanken er absurd er dybt uetisk. Man skal naturligvis ikke sulte og pine indhegnede dyr for at kunne skabe biodiversitet. Tanken er ganske enkelt uacceptabel.
Når mennesker indhegner dyr, påtager de sig også ansvaret for at de trives og fodres efter behov. Sådan må det være.
Dernæst er det mit indtryk at inddragelsen og indhegningen af de rekreative områder sker uden dialog med brugerne og de nærmeste grundejerforeninger. Hvis det er korrekt, er det desværre et udtryk for en selvtilstrækkelighed, som ikke er acceptabel. Embedsværket skal huske på, at de er borgernes tjenere – civil servants, som briterne udtrykker det. Der skal jo forinden være en dialog, som sikrer at hegnene bliver til mindst mulig gene for borgerne.
Og husk også lige de mange hundeejere. De får jo brug for at der afsættes alternative arealer, da hunde og græssende dyr er en dårlig cocktail
Så rewilding i Syddjurs kommune bliver en ”ommer”.