Farvel til tryghed og sund fornuft
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Tak til Støttegruppen for Grenaa Sundhedshus og til Niels Basballe for kommentarer til Region Midtjyllands tryghedsservice generelt og senest til den alvorlige situation på Grenaa Stadion.
Makkerparret Anders Kühnau og Else Søjmark skriver begge, at ambulancen løste sin opgave lige efter bogen. De skriver endda, at en paramediciner fagligt er i stand til at afgøre, om en livstruende patient skal til et akuthospital eller på den lokale akutklinik.
Sikke da noget sludder. Hvad mon de meget højt uddannede speciallæger vil sige til sådan en påstand? Det skal altså være det serviceniveau, som vi fremover kan regne med i livstruende situationer i Norddjurs.
Anders Kühnau og Jacob Klærke udtalte fornylig til TV2 Østjylland i forbindelse med budgetforliget for 2026, at der lige pludselig er penge nok i regionens pengekasse til gratis parkering ved alle regionens hospitaler.
Sikke da en omgang valgflæsk, som “ koster” manglende indtægter på cirka 80 millioner kroner. Men der var slet ikke råd til, at fortsætte lægebilen på Norddjurs til en ekstra udgift på cirka fem-seks millioner kroner, når man fratrækker udgiften til en ambulance, bemandet med en paramediciner.
Det er trist, at vi i den grad fortsat bliver trynet af regionens flertal i Norddjurs
Jeg fatter heller ikke, at SF med Jakob Klærke i spidsen, er med på sådan en “juleleg” lige op til, at et nyt og reduceret regionsråd skal vælges. Hvor jeg synes, at det er en useriøs omgang politisk arbejde. Centralisme er igen, igen det rigtige ord at bruge.
Det er trist, at vi i den grad fortsat bliver trynet af regionens flertal i Norddjurs. Det er rå og kolde økonomiske beregninger, der er beslutningsgrundlaget for yderområderne.
I Bent Hansens tid som formand i Region Midt blev tryghed og sund fornuft taget med i beslutningsgrundlaget for placering af akutlægebilerne. Det har jeg selv oplevet i min tid i regionsrådet.
I dag vrimler det med lægebiler i det midtjyske område, sidst fik Silkeborg da også en fast akutlægebil. Lægebilerne kan da nemt komme til at ramle sammen i det midtjyske, men chaufførerne er jo heldigvis dygtige til at styre bilerne.
Endnu et spørgsmål til Anders Kühnau: Skal akutlægebilerne i Midtjylland så fremover, ligesom i Norddjurs, bemandes med de ikke så omkostningstunge paramedicinere?
Vi nærmer os et A og et B-hold i Danmark, hvad angår lægefaglig tryghed. Silkeborgs socialdemokratiske regionsrådsmedlem fik tilladelse til stemme imod de sidste store besparelses forslag i regionen. Hvorfor fik Djurslands regionsrådsmedlem ikke samme tilladelse? Jeg er så naiv at tro, at der var lighed i regionens socialdemokratiske gruppe.
Lige til sidst - hvis de samme rå økonomiske beregninger, som regionen anvender, blev brugt i andre sektorer i den offentlige sektor, så ville der ikke være råd til at have brand-, forurenings- og sikkerhedsberedskabet. Det samme med togtrafikken med mere i yderområderne.
Så ville yderområderne i vores lille skønne land slet ikke være attraktive bosætnings- og udviklingsområder mere, men det modsatte -nemlig afviklingsområder. Tryghedsparameteren er så ikke eksisterende.
Jeg savner i den grad også, at kommunalbestyrelsen iNorddjurs havde kæmpet meget mere intenst for bevarelsen af akutægebilen. Hvad mener de forskellige borgmesterkandidater om en fortsat kamp om lægebilen? Har de allerede givet op?
Det er vigtigt med tryghed, når/hvis vi igen skal markedsføre mere bosætning i Norddjurs Kommune. Endnu en gang stor tak til Mette Bagger Kirk, Poul Nowack og Egon Jensen, for at I bringer den vedvarende proces omkring vores sundhedshus og lægedækning i spil for ellers bliver vi “kørt over”.