Fortsæt til indhold

Vindmøller ved Vosnæs: Naboerne skal ikke betale prisen for andres beslutninger

Den lokale indflydelse stopper ikke ved en kommunegrænse.

Debat
Hans Kristian SkibbyMF, Danmarksdemokraterne, Valgt i Østjylland Storkreds og formand for Folketingets Miljø-og Fødevareudvalg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sagen om Aarhus Kommunes plan om tre 150 meter høje vindmøller ved Vosnæs afslører et grundlæggende problem i den måde, vi planlægger store VE-anlæg på i Danmark. For når en kommune som Aarhus placerer massive energianlæg helt op ad en kommunegrænse – uden at lytte til nabokommunen Syddjurs eller de borgere, der bliver hårdest ramt – så svigter vi både retfærdighed og fornuft.

Syddjurs Kommune har med rette gjort indsigelse. Området er udpeget som særligt sårbart og fredningsværdigt. Alligevel planlægger Aarhus Kommune møller med direkte visuel, støjmæssig og landskabelig påvirkning af borgere, som ikke engang får lov at blive spurgt. Det kan vi ganske enkelt ikke være bekendt.

Når jeg – sammen med min kollega Kim Edberg Andersen – rejser sagen i Folketinget, handler det ikke om at bremse den grønne omstilling. Det handler om at sikre, at almindelige mennesker ikke bliver kørt over i processen. Den lokale indflydelse stopper ikke ved en kommunegrænse. Udsigten fra din stue, støjen i din have og påvirkningen af dit nærmiljø ændrer sig ikke, bare fordi rådhuset, der har besluttet det, ligger 700 meter væk.

Derfor glæder det mig trods alt, at minister Morten Dahlin (V) nu vil tage en dialog med KL om, hvorvidt placering af VE-anlæg tæt på kommunegrænser er et voksende problem. Det er det. Og det er på tide, vi får klare regler, der ikke inviterer til, at kommuner “optimerer” projekter ved at lægge ulemperne ud i naboens baghave.

Naboerne skal beskyttes ordentligt – også dem på den anden side af skiltet med kommunegrænsen. Det er sund fornuft, og det er den linje, vi i Danmarksdemokraterne vil holde fast i.

Hans Kristian Skibby. Pressefoto: Marie Hald