Affaldstømning i vintervejr: Ansvaret kan ikke sendes videre
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Tak til Søren Frandsen for svaret og for redegørelsen for de udfordringer, vintervejret giver. Jeg deler fuldt ud synspunktet om, at medarbejdernes sikkerhed altid skal komme først. Det er ikke og har aldrig været mit anliggende at presse mennesker ud i uforsvarlige situationer. Det har ingen borgere i øvrigt heller nævnt i deres henvendelser til mig.
Men her løber formanden fra pointen.
Mit debatindlæg handlede ikke om at ignorere sikkerhedsvurderinger eller om at lukke øjnene for vanskelige vilkår. Det handlede om ansvar. Og det ansvar ligger ikke alene hos byrådet, men i høj grad også hos Favrskov Forsyning som driftsansvarlig.
Når affaldsindsamling må springes over på grund af vejret, er det en ekstraordinær situation. I sådanne situationer er det efter min klare opfattelse ikke tilstrækkeligt blot at henvise borgerne til næste ordinære tømmedag, som kan være om for eksempel fire uger. For her taler vi om en ydelse, borgerne har betalt for, og som de ikke frit kan vælge en anden leverandør af.
Derfor er det ikke rimeligt, at konsekvensen alene lander hos borgerne i form af overfyldte beholdere, ekstra affald ved siden af og yderligere ventetid.
Søren Frandsen peger på, at kommunaliseringen af private fællesveje ikke er fulgt af flere midler til vintertjeneste. En sådan diskussion hører sig ganske rigtigt til i et byråd, og her er Hr. Frandsen næppe i tvivl om mit standpunkt. Men den diskussion kan ikke bruges som forklaring på, hvorfor der ikke iværksættes ekstra afhentninger, når normale ruter har været aflyst.
Netop her ligger kernen: Hvis Favrskov Forsyning af gode og saglige grunde må springe en rute over, bør man også tage ansvar for at samle op igen, når forholdene tillader det. Ekstraordinære problemer kalder på ekstraordinære løsninger. Det er en del af et professionelt beredskab.
Alternativet er i praksis, at ansvaret skubbes videre til byrådet og i sidste ende helt ud til borgerne. Det mener jeg er forkert.
Debatten om serviceniveauet for vintertjenesten er vigtig, og den tager jeg gerne politisk. Men jeg må samtidig holde fast i, at drift og leverance ikke kan parkeres som et politisk problem, hver gang forholdene bliver svære.
Borgerne skal kunne mærke, at systemet hænger sammen. Også når vinteren driller. Det er ikke et spørgsmål om storpolitik, men om tillid til, at de basale opgaver bliver løst ansvarligt.