Fortsæt til indhold

Er folkeskolen fucked? Socialdemokratiets Lilleskole-udspil vil skabe mere ro, bedre vilkår og mindre lærerflugt

Socialdemokratiets Lilleskole-udspil kan forbedre vilkårene for både elever og lærere. Færre børn i klasserne skal skabe ro og bedre læringsmiljø.

Debat
Leif Lahn JensenMF (A) - Repræsenterer Djurskredsen i Østjyllands Storkreds

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Folkeskolen er den vigtigste institution i Danmark. Det er her, børnene får viden, lærer at være gode, sociale mennesker og styrker deres kreativitet og evne til fordybelse. Det er kort sagt den institution, som skaber vores fremtid. Derfor skal skolen hele tiden være til diskussion, så vi kan forbedre det, der ikke virker, til gavn for børnene.

Jeg er overbevist om, at Socialdemokratiets Lilleskole-udspil om maksimalt 14 børn i indskolingsklasserne vil skabe mere ro, bedre vilkår, mindre lærerflugt og en generelt bedre skolestart for alle vores børn (...)

Helt fra jeg for 20 år siden var formand for Børne- og Ungdomsudvalget i Norddjurs, har jeg ment, at der er nogle emner, som er vigtigere end andre, når vi snakker om folkeskolen.

Først og fremmest skal vi sikre, at især de mindste elever mødes af veluddannede voksne. Vi skal give dem en god start og efterfølgende sørge for, at vores dygtige lærere har mulighed for at styrke de ældre årgange. Det kræver færre børn i de små klasser og derfor også flere penge til fysiske rammer i de enkelte skoler. Det har altid været et stort ønske for mig, og derfor glæder jeg mig virkelig over, at vi i Socialdemokratiet nu har præsenteret et Lilleskole-udspil.

En anden udfordring, som vi især har mærket i landdistriktsområderne, hvor jeg selv bor, er lukning af de små skoler. Mange steder betyder skolelukningerne, at de små samfund lukker ned, da den lokale skole ofte er livsnerven i lokalsamfundet. Den betyder noget for bosætningen, den betyder noget for trygheden for vores børn, deres legekammerater og ikke mindst for forældrenes ønske om at engagere sig i deres børns skoler. Derfor glæder det mig, at vi nu sikrer penge til, at kommunerne kan bevare de små skoler, som danner rammen om trygheden, nærheden og fællesskabet, som er så vigtig for os i hverdagen.

En tredje udfordring, som jeg håber og tror kan blive løst med dette forslag, er den voldsomme lærerflugt. Hvert år forlader rigtig mange lærere folkeskolen, og det er et kæmpe problem i visse dele af landet, at vores børn undervises af voksne, der ikke er tilstrækkeligt uddannede. Der er for meget støj og for dårlige vilkår til, at de kan udføre den undervisning, som de brænder for og har uddannet sig til, og det gør, at de mister modet og lysten til at arbejde i folkeskolen.

TV2 Østjylland og Aarhus Stiftstidende bragte før kommunalvalget en serie indslag med navnet »Er folkeskolen fucked?«. Her blev det dokumenteret, hvor vanskelige forhold der er for at undervise – og blive undervist – i en urolig og forstyrret hverdag.

Jeg er overbevist om, at Socialdemokratiets Lilleskole-udspil om maksimalt 14 børn i indskolingsklasserne vil skabe mere ro, bedre vilkår, mindre lærerflugt og en generelt bedre skolestart for alle vores børn, som Danmarks fremtid baserer sig på.