Fortsæt til indhold

Far kritiserer kommune for manglende beskyttelse af børns data på YouTube

Debat
Bjarke JensenIngeniør - tidligere medlem af bestyrelsen på Ådalens Skole

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Katrine Klixbüll er i Din Avis - Syddjurs d. 8/2-2026 citeret for følgende: »Syddjurs Kommune ikke har givet adgang til YouTube-konti for eleverne i folkeskolerne.«

Det er betryggende at vide, at Syddjurs Kommune, som first-mover inden for skole-IT, har haft styr på vores børns data og oplysninger. Desværre er det løgn.

I efteråret 2019 opdagede jeg, at min søn, gennem sin kommunalt udleverede Apple-tablet, havde adgang til YouTube og havde skrevet kommentarer til en del videoer under et brugernavn, der indeholdt hans fulde navn, klassetrin og hvilken skole han gik på.

Desværre er det løgn.

Jeg henvendte mig til Syddjurs Kommunes »Data Protection Officer«, fordi min umiddelbare tanke var, at det ikke kunne være helt inden for rammerne af EU’s GDPR-lovgivning, der som bekendt blev endeligt vedtaget i 2016 og trådte i kraft i 2018. Altså halvandet år før dette.

Svaret var nedslående. Ingen havde tilsyneladende skænket det en tanke at informere forældrene om, hvilke dele af Googles økosystem den obligatoriske Google-konto åbnede op for. Og man var i øvrigt ikke klar over, at deres fulde navn, klasse og skole ville optræde i brugernavnet på tværs af tjenester.

Min henvendelse indeholdt også spørgsmål om, hvorvidt der var forhandlet og indgået GDPR-gyldige databehandleraftaler med Google og Apple (et centralt punkt i Datatilsynets sag mod KL). Essensen af svaret var, at Google og Apple er meget besværlige at forhandle med, og at Syddjurs Kommune vurderede det vigtigere at have adgang til disse tjenester end at sikre vores børns data.

I kraft af mit tidligere engagement i skolebestyrelsen har jeg ved andre lejligheder diskuteret Syddjurs Kommunes ret ukritiske brug af de amerikanske tech-giganters systemer i folkeskolen med skoleledere, forvaltning og politikere. Mine bekymringer om privatliv og de negative effekter på børns læring er generelt blevet affejet. Hvis man var lettere konspiratorisk anlagt, og måske ramt af en smule politikerlede, kunne man godt komme til at drage den konklusion, at det er vigtigere at være eksemplarisk first-mover end at passe på kommunens børn.

Det klinger derfor lidt hult, når Katrine Klixbüll siger, at Syddjurs Kommune er der for borgerne, at kommunen vil beskytte borgernes data, og at der er en god praksis for grundig screening, analyse og vurdering af nye IT-systemer på skoleområdet.

Syddjurs Kommune har gjort så lidt som muligt for at sikre skolebørnenes data og har først rigtigt handlet på kendte problemer i det øjeblik, Datatilsynet blev involveret. Og så længe Datatilsynet ikke har mulighed for at uddele andet end løftede pegefingre, tvivler jeg på, at Syddjurs Kommune vil tage det alvorligt fremadrettet.

Din Avis Syddjurs har præsenteret Bjarke Jensens kritik for Syddjurs Kommune.

Pressechef Ole Bjarke Nielsen har kvitteret for modtagelsen:

»Det er modtaget – der er dog en del på ferie, så det kan være det (svaret, red.) trækker til næste uge.«