De rigeste skal have flere penge, så alle får det bedre. Tak, fordi du siger det så direkte, Jens Meilvang
Liberal Alliance og Socialdemokratiet har fundamentalt forskellige syn på økonomisk fordeling, skriver Leif Lahn Jensen i et svar til Jens Meilvang.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg vil gerne starte med at takke Jens Meilvang for hans læserbrev, da det på den bedste og mest klare måde udstiller forskellen mellem Liberal Alliance og Socialdemokratiet.
Staten stjæler dine penge og giver dig lommepenge tilbage
Liberal Alliance er af den klare opfattelse, at sikrer man de absolut rigeste mennesker flere penge mellem hænderne, så vil de udvikle landet endnu mere, og alle vil have det godt.
Problemet er bare, at vi ikke har givet pengene til dem som Liberal Alliance mener skal have dem.
Vi i Socialdemokratiet har en helt anden opfattelse: Hvis man skal løfte et land og sikre mindre ulighed, så er det dem med de laveste indkomster og middelklassen, der skal løftes. Det giver et rigere samfund, hvor langt flere kan bidrage til et bedre land at leve i. Det er faktisk det samfund, vi har i dag, som jo er et af de rigeste, mest lige lande, hvor vi har tillid til hinanden og derfor også er mest lykkelige. Altså et land, som er bygget på de socialdemokratiske værdier, som jeg taler om.
Så når Jens skriver, at vi tager pengene fra folk, er det helt forkert, da vi faktisk har gjort det modsatte. Problemet er bare, at vi ikke har givet pengene til dem, som Liberal Alliance mener skal have dem. Vi har sikret, at langt størstedelen af skattelettelserne går til netop de lavest lønnede og middelindkomsterne.
Vi har givet en langt billigere elregning til alle, ikke kun til de rigeste. Vi har sikret et lønløft til de grupper af offentligt ansatte, som ikke i forvejen havde en kæmpe løn, og vi har sikret flere penge til pensionister, overførselsindkomster og mere hjælp til børnefamilierne.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at de grupper vil kunne mærke det, efterhånden som de penge rammer dem, her i starten af 2026.
Som ansvarlige politikere er vi også nødt til at håndtere de situationer, vi står i, og sikre at folk stadig kan leve en god og tryg hverdag.
Og her mener jeg jo netop en tid, hvor mange ikke har råd til at købe ind, da fødevarepriserne er steget ret kraftigt de sidste par år. Jeg har mødt enlige mødre, ældre mennesker og helt almindelige lønmodtagere, som ikke har ret mange ressourcer til daglig, og hvor det er en stor udfordring at få pengene til at række til de daglige indkøb. De mennesker vil vi gerne hjælpe, og derfor har vi lavet en aftale om et engangsbeløb til dem via fødevarechecken.
Så kære Jens: Det drejer sig om at sikre, at alle har kræfter til at bidrage til et fællesskab, et velfærdssamfund, hvor vi sammen kan sikre danskernes tryghed i en hverdag med de udfordringer, det nu giver.
Jeg er helt klar over, at Liberal Alliance ikke kan forstå den måde, vi tænker på og den politik, vi vælger at føre, og det gør mig mere rolig, for så rammer vi jo ikke helt skævt i vores prioriteringer.