Fortsæt til indhold

Højrefløjen ignorerer eksperter: Nitratforurening fortsætter uændret

Debat
Michael Stegger JensenBorgmester i Syddjurs Kommune, Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I Syddjurs Kommune og særligt ved Grenaa ved vi det godt: Nitrat i drikkevandet er ikke en teoretisk diskussion, det er virkelighed. Som lokalpolitiker gennem otte år har jeg set, hvor sårbart vores grundvand er.

Alligevel ser vi en højrefløj, der igen og igen vælger at beskytte industrilandbrugets kortsigtede interesser frem for vores fælles drikkevand.

Nitrat, der primært stammer fra gylle og intensiv gødning, øger risikoen for tarmkræft. Cirka 130 af 4.500 tilfælde af tyk- og endetarmskræft om året tilskrives nitrat i drikkevandet. Det er tal, der bør tages alvorligt.

En ekspertgruppe nedsat af Miljøministeriet anbefaler at sænke grænseværdien med næsten 90 %. Hvorfor? Fordi forskningen viser, at Danmark kan spare over 2 milliarder kroner om året ved at forebygge sygdom gennem mindre forurening frem for at betale for dyr behandling.

Michael Stegger Jensen: »Alligevel ser vi en højrefløj, der igen og igen vælger at beskytte industrilandbrugets kortsigtede interesser frem for vores fælles drikkevand.«

Alligevel ser vi en højrefløj, der igen og igen vælger at beskytte industrilandbrugets kortsigtede interesser frem for vores fælles drikkevand. Når Miljøministeriet med en socialdemokrat i spidsen peger på, at den mest effektive løsning er at stoppe sprøjtning og gødning tæt på drikkevandsboringer, trækker Venstres Fødevareministerium i håndbremsen.

Vi har set det i havet: 2023 var slemt, 2024 endnu værre og i 2025 kæmpede vores fjorde stadig med massivt iltsvind. Det fortsætter i år med fedtemøg allerede her i marts, fordi der ikke er gjort nok ved kilden til kvælstofforureningen. Man kan ikke hælde gylle ud i systemet år efter år og forvente et andet resultat. Det svarer til at hælde benzin på et bål og håbe, at flammerne går ud af sig selv. Det gør de altså ikke.

Jeg har gjort rent drikkevand og et sundt havmiljø til en mærkesag - for det er ganske enkelt nødvendigt. Og det er præcis den linje, Socialdemokratiet og Leif Lahn Jensen (S) står for nationalt: Vi skal turde regulere dér, hvor det er nødvendigt, for at beskytte vores fælles natur og sundhed. Socialdemokratiet ignorerer ikke virkelighedens kedelige tal for at skåne landbruget. Selvfølgelig skal landbruget kompenseres for klimatilpasning gennem Grøn Trepart mv., men de skal ikke skånes, når de forurener.

Højrefløjen taler ofte om ansvarlig økonomi. Men hvad er der ansvarligt i at ignorere en forebyggelsesgevinst på 2 milliarder kroner om året - og samtidig lade både miljøet og menneskers helbred betale prisen? Jeg synes ikke rent drikkevand er en luksus, men derimod en grundlæggende rettighed. Derfor er jeg virkelig glad for, at Socialdemokratiet går ind for et sprøjteforbud ved alle arealer, hvor vores drikkevand dannes. Nu! Og uden forbehold.

Jeg tror på lokale løsninger og fælles ansvar, der bygger bro til arbejdet på Christiansborg og i de relevante ministerier - for kun sammen kan vi løse det her. Vi skal sammentænke ny skov og natur med beskyttelse af drikkevandet. Vi skal træffe beslutninger tæt på borgerne - men vi skal også have modet til at sætte klare nationale rammer.

Valget handler også om, hvilket Danmark vi vil give videre. Et Danmark, hvor vi lod stå til - eller et Danmark, hvor vi tog ansvar.

For mig er valget klart: rent vand først.