Fortsæt til indhold

En kaserne kan løfte både lufthavnen og Djursland

Debat
Leif Lahn JensenMF, gruppeformand og 1. næstformand for Folketinget samt folketingskandidat (S)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Venstres nye forslag om at placere en kaserne ved Tirstrup er en rigtig god nyhed.

Hvis Tirstrup bliver valgt som lokation for en ny kaserne, vil det både bidrage til at styrke Danmarks forsvar og samtidig give Djursland et markant løft.

Danmark står i en ny og mere alvorlig sikkerhedspolitisk virkelighed, hvor vores forsvar skal styrkes. Det kræver nye faciliteter og nye placeringer, og her kan Tirstrup spille en vigtig rolle.

En stærkere militær tilstedeværelse ved Tirstrup vil samtidig skabe større stabilitet omkring lufthavnen og tydeligt markere dens betydning – ikke kun for Djursland og Østjylland, men også i en national sammenhæng.

Jeg har gennem mange år arbejdet for at bevare og udvikle lufthavnen i Tirstrup. Mange husker diskussionerne om at flytte den tættere på Aarhus. Dengang stod vi mange sammen om at sikre, at lufthavnen blev i Tirstrup, og det har vist sig at være den rigtige beslutning.

Jeg har også i mange år arbejdet for en stærkere statslig tilstedeværelse omkring Tirstrup. Derfor bakker jeg op, når forslag går i den retning – uanset hvem der fremsætter dem, også midt i en valgkamp. Når noget både styrker Djursland og bidrager til Danmarks sikkerhed, bør det samle os frem for at skabe nye politiske skel.

Nu står vi igen ved et vigtigt tidspunkt.

Hvis Forsvaret i de kommende år vælger at styrke sin tilstedeværelse ved Tirstrup, åbner der sig nye muligheder for både lufthavnen og Djurslands udvikling. Den mulighed bør vi arbejde målrettet for at realisere.

Derfor vil jeg efter valget tage initiativ til en dialog med forsvarsminister Troels Lund Poulsen om, hvordan samarbejdet mellem Forsvaret og Aarhus Airport kan styrkes yderligere.

Lufthavnen spiller en afgørende rolle for Djurslands udvikling. Gode forbindelser er en forudsætning for, at virksomheder etablerer sig, og for at arbejdspladser kan vokse. Gennem flere år har der været usikkerhed om lufthavnens fremtid, og det har naturligt skabt bekymring lokalt.

Netop derfor er det så vigtigt, at vi fortsat udvikler og styrker lufthavnen i Tirstrup til gavn for både Djursland og Danmark.