»Tak for turen, Aarhus. Nu kalder resten af verden«
Efter 50 år i byens handelsliv – fra bydreng på Puch til direktør i Aarhus City Forening – siger jeg farvel til Smilets By og goddag til et liv som globetrotter. Det er et farvel med taknemmelighed, minder og blikket rettet mod nye horisonter.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Efter 50 års aktivt virke i Smilets By – fra bolle-Å til dobbelt-A – er tiden nu kommet til at sige tak, tage pænt afsked med byen og sætte kursen mod nye, spændende eventyr i mit aktive rullende otium som globetrotter på fuld tid.
Min rundrejse i Aarhus begyndte i 1976 som bydreng hos Ruko Låse, hvor jeg på min røde Puch med 3 gear og lille tank susede gennem byens gader og lærte alle smutvejene i 8000 C at kende som min egen bukselomme. Det kom mig til gode senere i livet selv om trafikken i dag er blevet tættere. Samme år begyndte jeg som lærling i radiobranchen og slog miner ”antenner ud”. Siden fulgte mere end 25 gode år som butiksmand og leder i flere af byens radiobutikker; fra sydbyen til nordbyen og Trøjborg og ikke mindst mange gode år i Aarhus City.
De sidste 23 år har jeg haft fornøjelsen af at være direktør for Aarhus City Forening og handelslivets talerør. Tiden går hurtigt, når man elsker det, man laver og når man arbejder i en by, man holder så meget af. Aarhus; tak for, hvad du gav og tog, og for alle de oplevelser, vi har haft sammen. Tak også til byens politikere for mange gode meningsudvekslinger gennem årene – selvom vi naturligvis ikke altid har været enige. Men et godt samarbejde med hele seks borgmestre og et hav af gode rådmænd er det gennem årerne blevet til.
Tak til alle kolleger gennem årene, til byens mange dedikerede butiksansatte, forretningsforbindelser og samarbejdspartnere, venner, myndigheder, politikere, kulturlivet, pressen, byens borgere samt mine bestyrelser. Det har været et privilegium at arbejde i og for byen i så mange år, og det er jeg dybt taknemmelig for. Og naturligvis en særlig tak til min hjerteklub AGF, som jeg trofast har fulgt siden barnsben sammen med min nu afdøde far, som vandt sølv med klubben i 1945. Det har været gennem både op- og nedture, som det hører sig til som aarhusianer. Men i år skal det være.
Sammen har vi i handelslivet fejret flere succeser og været igennem både finanskrisen og covid-19 med byen i god behold. I dag står vi med en styrket position som Vestdanmarks ubestridte bedste og mangfoldige handelsby. Fællesskabet i byen har bragt det langt.
Vi har festet om sommeren, holdt midnatsåbent under eventet Verdensbilleder, som blev skabt i 1996 sammen med byens mangfoldige gadeområder. Vi fik også skabt Classic Race Aarhus i 2010, Climate Planet opført i kulturhovedstadsåret 2017. Vi har julet om vinteren og taget imod selveste julemanden, som med sin store ske, har tændt stjernehimlen år efter år til tusindvis af glade børn og voksnes jubel. Vi har sammen styrket turismen i et bredt forankret samarbejde, modtaget flere anerkendende priser og udviklet byens rum. Ryesgade blev blandt andet til gågade i 2002 og en del af Strøget og Vanddragen blev sendt på tidlig Arne-pension. Dronningen besøgte vores branche, butikker og forening i 2022 på byens Store Torv og var begejstret. Minderne er rigtig mange og sammenholdet gjorde forskellen. Ingen flytter noget alene sammen har vi altid været stærkest.
Nu tager jeg så hul på mit planlagte, aktive og rullende otium. Jeg forlader Aarhus og Danmark for at drage ud i den store, mangfoldige verden som globetrotter i min camper – nu uden stress, og trængsel og alarm i byens gader. Det glæder jeg mig meget til. Jeg ønsker ikke større opmærksomhed i forbindelse med mit farvel og frabeder mig også gaver. Derfor afholdes der ingen officiel afskedsreception – blot en mindre privat sammenkomst for de nærmeste gennem mine 50 år i byens detailhandel.
Mit farvel til byen bliver således med ord fra hjertet og en sætning fra Thomas Helmigs Malaga: »Nogle døre skal man lukke, for at verden kan blive større.«
Men jeg lukker mine øjne i Aarhus. Jeg ønsker naturligvis også alt det bedste for den nye sammenlægning af Aarhus City Forening og Erhverv Aarhus, som jeg selv var med til at gennemføre i 2025 og efterfølgende har stået til rådighed for, her frem til april måned, hvor jeg nu endegyldigt stopper min tid i Smilets By. Pas godt på Aarhus, pas godt på hinanden – og hold fanen og Dannebrog højt i Smilets By.