Fortsæt til indhold

Møde med Hempelfonden - skal det opklare fakta – eller finde syndebukke?

Debat
Hans VangkildeRisskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Til redaktøren og lederen af Hempelfonden

Vedrørende forslag om møde med de nye ejere af Molslaboratoriet i byrådet.

Det er vigtigt her, at Hempelfonden har erklæret, at rewilding-arbejdet fortsætter ufortrødent, men med større opmærksomhed på fodring i perioder med for lidt fødegrundlag.

Det er overordnet set et fornuftigt forslag med et temamøde, men:

Er der i virkeligheden så meget at snakke om på et sådant møde?Med mindre der er den underliggende agenda, at der skal skabes belæg for at slagte fagfolk, der har arbejdet i ti år på Molslab og er blevet bredt anerkendt for at have skabt en øget biodiversitet på stedet – og i samme omgang at straffe de politikere og embedsfolk, der har støttet Molslab. Danmarksdemokraterne ville jo da sikkert både på tinge og i byråd blive begejstrede over et sådant tiltag.

Det er vigtigt her, at Hempelfonden har erklæret, at rewilding-arbejdet fortsætter ufortrødent, men med større opmærksomhed på fodring i perioder med for lidt fødegrundlag.

Til Thor Hjarsen

Er det muligt at få offentliggjort billeder af de dyr, I har vurderet som værende i kritisk tilstand, og dem I direkte tog ud? Var dyrenes tilstand dog ikke så elendig, at I ville udfærdige politianmeldelser mod tilsynsførende, ansatte og ledelse?

Jeg ser med forfærdelse på de omkostninger, der må være for medarbejdere, almindelige tilsynsførende samt dyrlæger, der har arbejdet på Molslab i ti år uden en eneste sigtelse, med den desavouering, I har præsteret over for dem. Jeg har uendeligt svært ved at godtage, at skiftende medarbejdere, tilsynsførende og dyrlæger i ti år skulle have fortiet yderst kritisable forhold.

Jeg forstår, hvis det er irriterende med indblanding fra lægfolk som mig, men jeg har været temmelig aktiv i debatten på Facebook, med en vilje til – ved hjælp af diverse artikler, opsøgning af dyrene og søgning på Google – at være så faktuel som muligt, og er derfor meget interesseret i at høre fra jer.

Ville det være for langt fra sandheden, at I fremhævede fine resultater vedrørende biodiversiteten på området, og at problemet mest består i en noget divergerende holdning til f.eks. hvor meget dyrene må tabe sig om vinteren?

Jeg er helt med på, at jeg må bøje mig for jeres udsagn, hvis der kan påvises en slendrian og et massivt manglende knowhow vedrørende pasning af dyrene. Jeg kunne ønske mig en nøjere beskrivelse af, hvor grel dyrenes tilstand var ved tilsynet d. 15/4.Kunne en offentliggørelse af rapporten komme på tale?