Fortsæt til indhold

Er mit forslag virkelig ‘komplet åndssvagt?’

Om paradokset i Thomas Medoms udtalelser.

Debat
Lisa Duus NielsenCand. mag. i Dramaturgi

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Rådmand Thomas Medom (SF) har foreslået, at Aarhus Kommune undersøger, om det pædagogiske tilsyn i dagtilbuddene bygger på det rigtige værktøj.

Det gør han blandt andet med henvisning til, at han gennem længere tid har hørt utilfredshed og frustrationer fra flere sider, og at det har fået ham til at tvivle på, om man har valgt den rigtige løsning.

Det forstår jeg godt.

Hvis mennesker, der står tæt på virkeligheden, gentagne gange peger på de samme udfordringer, er det naturligt at stoppe op og undersøge nærmere.

Men det efterlader mig med en undren.

For da der blev efterspurgt en uvildig undersøgelse af forholdene på Langagerskolen, blev det mødt med en markant afvisning med hans egne ord: »Komplet åndsvagt«.

Og jeg svært ved at forstå forskellen.

For også her har familier, medarbejdere og andre med indsigt gennem længere tid peget på udfordringer.

Også her er der blevet beskrevet mønstre.

Også her er der blevet udtrykt bekymring.

Hvorfor giver den ene type erfaringer anledning til at undersøge nærmere, mens den anden ikke gør?

Hvornår bliver erfaringer til viden?

Og hvornår bliver de alvorlige nok til, at vi ønsker at se nærmere på dem?

Se video: