Socialdemokraten Vangkilde udstiller partiets dobbeltmoral i Hyllested-sagen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Socialdemokraten Hans Vangkilde har i læserbrev i Din Avis forsøgt sig med et mislykket forsøg på at agere politisk kommentator. I indlægget blandes nationale politiske debatter, partipolitiske analyser og lokale myndighedsafgørelser sammen i én stor fortælling/pærevælling. Det skaber mere varm luft end klarhedens lys.
Her glemmer han bekvemt, at Socialdemokratiet selv har været med til at vedtage de regler, som han nu kritiserer
Sagen om den ansøgte udvidelse af svineproduktionen i Hyllested skal behandles efter gældende lovgivning. Det er ikke et spørgsmål om, hvad Venstre, Socialdemokratiet eller andre partier lokalt og personligt måtte ønske. Syddjurs Kommune er forpligtet til at administrere efter de regler, Folketinget har vedtaget.
Derfor er det også misvisende at give indtryk af, at Natur-, teknik- og miljøudvalget blot kan sige nej til et projekt, hvis lovgivningens krav i øvrigt er opfyldt. At skabe den forventning hos borgerne er at give folk indtryk af, at byrådet kan se bort fra gældende lovgivning. Det er at skabe falske forventninger og flytter fokus væk fra sagens reelle substans. Kommunalpolitikere har pligt til at træffe afgørelser på et sagligt og lovligt grundlag – ikke ud fra personlige holdninger til et helt erhverv eller ønsketænkning.
Hans Vangkilde retter samtidig et angreb mod den lovgivning, som ligger til grund for sagsbehandlingen. Her glemmer han bekvemt, at Socialdemokratiet selv har været med til at vedtage de regler, som han nu kritiserer.
I Venstre ønsker vi rent drikkevand, et godt havmiljø og høj dyrevelfærd. Det er mål, som deles bredt på tværs af det politiske landskab. Den debat skal føres på et faktuelt grundlag og med respekt for de love og regler, som er vedtaget i vores Folketing.
Derfor undrer det mig også noget, når mit udsagn om, at Venstre sætter mennesket først, fremstilles som tragikomisk. Tværtimod er det netop mennesket – borgerne, familierne, lokalsamfundene og kommende generationer – der er udgangspunktet for den politik, vi fører. Det udelukker hverken hensyn til naturen, miljøet eller dyrevelfærden - tværtimod.
Lad os holde debatten om Hyllested-sagen på sporet og diskutere de konkrete lokale forhold frem for at forsøge at gøre den til et symbol på alle tænkelige uenigheder og inddrage et væld af usaglige aspekter.
læser
lige nu