Tomme p-pladser og bøder i vente: »Vi skal da ikke være fanget i et festivalcirkus«
Sidste år fik hun tre parkeringsafgifter. I år søgte hun om tilladelse i god tid – men fik kun lov til at parkere i 12 timer, selv om pladserne stod tomme.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Selvom der på skiltene står, at parkeringen er forbeholdt Adelgade, skal man alligevel have en særlig P-tilladelse i forruden. Og hvis man er så heldig at få fat i en – jeg har nu ventet i over en måned – gælder den så kun for én enkelt dag? Prøv at kaste et blik på de originale skilte, der er plastret til med klistermærker.
Vi er mange i Adelgade, der oplever det samme problem som andre her i midtbyen. Sidste år fik jeg tre bøder for at holde her (min bil er den blå på billedet) – det maksimale antal, kommunen må give for parkering på samme sted. I år ville jeg gøre tingene rigtigt og søge om en P-tilladelse i god tid.
Allerede den 15. juni 2026 søgte jeg om tilladelse til to biler og gjorde i kommentarfeltet opmærksom på, at det drejede sig om flere dage under festugen. Til min store overraskelse fik jeg kun tilladelse til én enkelt dag (fra kl. 12.00 til 00.00). Begrundelsen var, at de først skulle se, hvor mange pladser der var til rådighed. Jeg skulle derefter skrive til dem igen, hvorefter de ville tage stilling til det.
Se engang på billedet: Parkeringspladsen, som plejer at være fyldt med biler, står næsten helt tom i hele Skanderborg Festivals periode, ligesom den gjorde sidste år.
Skanderborg Kommune tænker åbenbart ikke på sine borgere og de gæster, der besøger os i den tid, men som ikke skal på festival. Parkeringstilladelser bør gives med mere rund hånd til dem, der faktisk bor i midtbyen, frem for at parkeringspladserne står tomme. Vi skal da ikke være fanget i et festivalcirkus!
Når man henvender sig til dem i kommunen, der udsteder P-tilladelserne, får man at vide, at folk enten er på ferie eller ingenting ved. Og når man endelig får en gæsteparkering, gælder den kun for en enkelt dag – med risiko for flere bøder i vente. Er det virkelig det, kommunen regner med? Sund fornuft er helt fraværende.