V(i) er ingen anakronisme
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Så ramte ugens leder Din Avis. Denne gang har lokalredaktøren rettet det redaktionelle øje mod Venstre. Det kan jeg sådan set godt forstå. For vi er et spændende parti. Syddjurs Kommunes næststørste parti, hvor næsten 20 procent stemte på Venstre ved det seneste kommunalvalg i november. Det er umiddelbart langt fra at være en anakronisme. Altså, langt fra at være forældet og ikke brugbart.
Venstre skal bestemt finde sig selv efter et par sløje valg på landsplan. Men det er vi godt i gang med. Det tager tid at bygge op. Venstre tog regeringsansvar, og jeg tror ikke, at et eneste parti, der tager ansvar, ikke har oplevet, at det slider. Når jeg færdes i Venstres Hovedbestyrelse og forretningsudvalg, oplever jeg optimisme. Og vi er det rigtige Venstre, selvom nogen andre partier bliver kaldt Venstre light. Venstre står for frihed, frihed for den enkelte. Fokus på at kunne udvikles som menneske. At være venstre-liberal betyder, at vi tror på fremskridtet, frihed og den enkeltes ansvar.
Vi deler heldigvis mange synspunkter med mange partier, også Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Redaktøren skriver, at Venstre er tættere på Socialdemokratiet, end vi er på DF. Det har jeg svært ved at se, og DF bakkede klart op om Venstre i de seneste regeringsforhandlinger.
En sandhed, jeg måske synes, at redaktøren glemte, er at de socialdemokratiske vælgere nok i virkeligheden er tættere på Dansk Folkeparti end ledelsen i Socialdemokratiet er.
I Venstre tror vi på fremtiden og har fokus på det enkelte menneske. Så de politiske anakronismer er nok i højere grad de persondrevne partier, der måske hurtigt rejser sig, men også hurtigt forsvinder igen. Venstre er det modsatte - vi er stærkt forankret, også lokalt i Syddjurs, med en god og stærk bestyrelse og byrådsgruppe.
læser
lige nu