Fortsæt til indhold

For mig at se har høringsperioden indtil videre ikke flyttet solcelleprojekt i en bedre retning. Tværtimod

Mennesket kommer før systemet, og et flertal kan ikke automatisk tilsidesætte hensynet til et mindretal, skriver byrådsmedlem.

Debat
Anton Svidt ChristensenByrådsmedlem, Venstre Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som nyvalgt byrådsmedlem for Venstre er jeg forundret over den debat, som kører i Din Avis omkring solcelleprojektet ved Nr. Galten.

Pet Petersen fra Radikale Venstre vil ikke acceptere præmissen om, at landskabet forringes, hvis solcelleanlægget etableres. Som argument henviser han til, at han selv bor tæt på en jernbane.

Kristian Skipper-Pedersen, partner og udvikler af projektet, fortsætter i samme spor og fremhæver, at lokalsamfundet har sat betydelige aftryk på projektet.

Jeg er blevet erklæret inhabil i sagen, fordi jeg som lodsejer tidligere har søgt om en solcellepark ved Vitten. Den beslutning accepterer jeg naturligvis, og jeg deltager ikke i behandlingen eller beslutningen om projektet ved Nr. Galten.

De to ovennævnte indlæg synliggør for mig en tilgang til den konkrete sag, som ligger meget langt fra mit politiske ståsted.

Som jeg ser solcellesagen, vil solcellerne påvirke området negativt. Og for mig at se har høringsperioden indtil videre ikke flyttet projektet i en bedre retning. Tværtimod har projektet fået tilført en kæmpe batteriløsning, ligesom muligheden for at købe ejerandele i projektet er blevet forringet.

Som Venstre-mand mener jeg, at mennesket kommer før systemet. Det betyder også, at et flertal ikke automatisk kan tilsidesætte hensynet til et mindretal, selvom vi finder sagen både vigtig eller god i sin intention.

Vi kan lykkes med den grønne omstilling. Det bakker Venstre helhjertet op om. Men den grønne omstilling er ikke et fripas til at mene hvad som helst i den politiske samtale.

For mig handler sagen derfor om noget så kedeligt og vigtigt som balance. Og netop balancen mellem projektet og hensynet til de nærmeste naboer udfordres for mig, når jeg læser de to læserbreve i Din Avis.

Min opfordring til udvikleren og de politikere, der ukritisk bakker op om projektet, er enkel:

Se på balancen. Husk nuancerne. Og glem ikke minoriteterne, som ikke bare skal høres. De skal tages alvorligt.

Vi kan lykkes med den grønne omstilling, men vi skal gøre det på en måde, hvor vi også kan se hinanden i øjnene bagefter.

Se video: