Fortsæt til indhold

Nu skal vi også være selvforsynende med plasma

Der rekordmange donorer i Skanderborg-området.

Debat
Jacob Klærke (SF)Formand for Sundhedsråd Horsens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Bloddonorerne slår rekord! Jeg er utrolig stolt over at se, hvordan antallet af aktive donorer i vores område er skudt i vejret fra 1.846 i 2023 til hele 2.181 i foråret 2026. Samtidig strømmer det ind med nye ansigter – i gennemsnit 37 nye donorer om måneden. Det er en fantastisk lokal succeshistorie, og jeg vil rette en dyb og varm tak til alle donorer.

Takket være jeres store opbakning er vi dækket rigtig godt med blod på hospitalet. Men nu vil jeg invitere jer med på en ny og faktisk livsvigtig mission: Vi skal gøre Danmark og Sundhedsråd Horsens selvforsynende med blodplasma.

Plasma er den gyldne væske i blodet. Den kan blandt andet bruges til at fremstille livsvigtig medicin til patienter med nedsat immunforsvar, som ikke selv kan bekæmpe infektioner. For at nå målet åbnede der i år muligheden for plasmatapning på Regionshospitalet Horsens. Hospitalets mål er ambitiøst: Vi skal levere hele fire tons plasma om året, og her spiller vi alle i Skanderborg, Horsens, Hedensted og Odder en nøglerolle. Målet kan nemlig kun nås i fællesskab.

Plasma er den gyldne væske i blodet.

Måske tænker du nysgerrigt: ”Hvad kræver det af mig?” Hvis du er mellem 17 og 75 år og vejer over 60 kg, kan du blive plasmadonor. Tapningen minder meget om en almindelig blodtapning, men tager i alt omkring 45 minutter, da plasmaet adskilles fra cellerne ved at blive centrifugeret i en særlig maskine, og herefter får man faktisk cellerne tilbage, imens plasmaet løber i en pose.

Undervejs bliver du passet godt på af det dygtige personale, som byder på lækre drikkevarer og snacks.

Fuldblod kan doneres op til fire gange om året, men fordi du gendanner plasma lynhurtigt kan du faktisk donere plasma hver 14. dag – helt op til 26 gange om året. Du bestemmer naturligvis helt selv farten.

Jeg håber, at dette vækker din nysgerrighed. Hvad enten du i dag er fuldblodsdonor og har mod på at prøve noget nyt, eller du aldrig har doneret før: Meld dig som plasmadonor og gør en mærkbar forskel.