Fortsæt til indhold

Alken-borgere får ros efter omstridt boligprojekt: »En masterclass i demokrati«

Efter flere års debat om nye boliger i Alken roser Andreas Tang-Brock borgerne for at være både kritiske, konstruktive og åbne for kompromiser.

Debat
Andreas Tang-Brock (A)Medlem af byrådet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nogle gange går man fra et borgermøde med mere, end man kom efter.

Sådan havde jeg det efter borgermødet i Alken i onsdags.

Siden 2016 har der været arbejdet med et projekt, der skal give plads til flere boliger og nye borgere i byen. Det har været en lang proces med flere borgermøder, dialog og justeringer undervejs.

Og jeg synes faktisk, at Alken-borgerne i går leverede en lille masterclass i, hvordan man kan deltage i et lokaldemokrati. For det handlede ikke om at være enten for eller imod.

Demokrati er ikke kun det øjeblik, hvor byrådet trykker på knapperne. Demokrati er også det arbejde, der sker inden

Borgerne fortalte åbent om det, de synes er godt ved projektet, og om det, de mener, projektet kan tilføre Alken. Men de pegede også meget konkret på de udfordringer, som stadig skal håndteres. Det er præcis sådan, jeg mener, borgerinddragelse skal fungere.

Man behøver ikke være enige om alting for at tage ansvar for det sted, man bor. Og man behøver heller ikke få alle sine ønsker opfyldt for at opleve, at ens stemme er blevet hørt.

Noget af det, der gjorde indtryk på mig, var også den imødekommenhed, der var over for de ændringer, udvikleren har foretaget undervejs. Mere plads til vild natur, hensyn til Natura 2000-området, mindre boligarealer og andre justeringer er kommet ud af dialogen med lokalsamfundet. Det er værd at bemærke.

For resultatet er efter min mening blevet et projekt, som kan noget særligt. Tiny houses, fællesarealer og forskellige boligtyper kan tilføre Alken nye muligheder og nye borgere – samtidig med at projektet kan blive en naturlig del af den landsby, som allerede har et stærkt fællesskab. Jeg er heller ikke i tvivl om, at Alken vil tage godt imod de nye borgere.

Og så er der en detalje, jeg synes er særlig interessant: De 12 rækkehuse.

For boligudvikling handler ikke kun om at få flere mennesker til en by. Det handler også om at skabe mulighed for, at mennesker kan blive boende i deres lokalsamfund gennem forskellige faser af livet.

Måske er huset blevet for stort. Måske er man blevet alene. Måske er børnene flyttet hjemmefra. Så kan en mindre bolig gøre det muligt at blive i Alken – tæt på naboer, venner og det fællesskab, man har været en del af i mange år. Det er også boligpolitik.

Når det er sagt, er der stadig ting, vi ikke er i mål med. Særligt forholdene for de bløde trafikanter gennem byen og til skolen fylder med god grund. Nye boliger skal ikke bare kunne bygges. De skal også fungere i den hverdag, der allerede findes. Den del af dialogen skal vi tage alvorligt og arbejde videre med.

Men jeg gik fra mødet med en stærk tro på både projektet og processen. For demokrati er ikke kun det øjeblik, hvor byrådet trykker på knapperne. Demokrati er også det arbejde, der sker inden. Når borgere møder op. Når de lytter til hinanden. Når de argumenterer for det, de tror på. Når de accepterer kompromiser. Og når de samtidig holder fast i de problemer, der endnu ikke er løst. Det gjorde Alken i går.

En rigtig fin masterclass i demokratisk samtale. Og et godt eksempel på, at et lokalsamfund godt kan være engageret, kritisk og konstruktivt på samme tid. Det er sådan, vi får bedre projekter.

Og det er sådan, vi får et stærkere lokaldemokrati.

Se video: